75
تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی

۳

سنت تفسیری شیعه[۱]

مئیر م. بَر‌‌ اَشِر

مترجم: مهدی حبیب‌‌اللهی[۲]

مفسران شیعی، احتمالا حتی بیشتر از همتایان سُنّی‌‌شان، در اثبات دیدگا‌‌های متمایز خویش، به دلایل قرآنی روی آورده‌‌اند. تفاوت چشمگیر آنان در این است که مفسران شیعه می‌‌کوشند در قرآن ارجاعات صریح به موضوعاتی نظیر صفات فراطبیعی و اسرارآمیز امامان، مرجعیت آنان در تفسیر قرآن و سایر متون مقدس دینی، یا وظیفه شیعیان در اطاعت از امامان و گسستن از دشمنان ایشان را بیابند.

مبانی و روش‌‌های سنت تفسیری شیعه

یک اصل بنیادین در سنت تفسیری شیعی این است که حق تفسیر قرآن تنها برای علی بن ابی طالب و فرزندان او[[ع]]، یعنی امامان، محفوظ است. بر اساس یک حدیث مشهور، که در منابع سُنّی و شیعی آمده، محمد[[ص]] اعلام کرد: ”در میان شما یک نفر وجود دارد که برای

1.*]Meir M. Bar-Asher, "Exegesis in Shiʿism,” retrieved from the site of Encyclopedia Iranica: http://www.iranicaonline.org/articles/exegesis-ii, Last Updated: January ۲۰, ۲۰۱۲, available in print: Vol. IX, Fasc. ۲, pp. ۱۱۶-۱۱۹.

2.*] استادیار دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان


تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
74
  • نام منبع :
    تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    به کوشش محمدعلی طباطبایی و جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11576
صفحه از 416
پرینت  ارسال به