او» ناظر به خلوّ او از صفات انسانی است. در اینجا این تأکیدِ ضدتجسیمی در حدیث متقدم شیعه، ارائه تفسیری ساده از عبارتی قرآنی با استفاده از واژه یعني است.
بنابراین نقش تفسیریای که واژه ساده یعني ایفا میکند، چندین روال را پوشش میدهد: تعلیقه ساده («آبی از آسمان» یعنی «باران»)، تعیین معنای لغوی و تعریفی (فاءَ صرفاً به معنای «بازگشت» نیست، بلکه به معنای بازگشت به تبعیت از یک امر مورد توافق قبلی است)، واضحسازی فقرات استعاری («میوه» به معنای همه محصولاتی است که از زمین به دست میآید) و ارجاعات کلامی و فرقهگرایانه ( ذِکري به معنای وِلایَة علی). کاربردِ یَعني عموماً بر آشکار کردن معنای [[مورد نظرِ]] گوینده تمرکز یافته، درعینحال در برخی مواقع برای یک تعریف معیّن [[که مفسر از پیش در نظر گرفته است]] استفاده میشود که اتفاقا از معنای [[مورد نظرِ]] گوینده هم تبعیت میکند. کاربرد واژه مَعنیٰ نیز مشابه یَعني است. از امام موسی کاظم[[ع]] سؤال شد: منظور خدا چیست (مَا مَعنی قَول الله) که میگوید: یگانه مهربان بر اورنگ نشسته است [[ الرَّحْمَنُ عَلَى الْعَرْشِ اسْتَوَى]](طه۲۰: ۵)؟ امام پاسخ داد: ”او بر بزرگ و کوچک تسلط دارد."۱ همچون یَعني، واژه مَعنیٰ (معنای مورد نظر گوینده/مصداق، اما شاید هم مدلول الهیاتی) نیز چیزی کاملاً متمایز از معنای لغوی تعبیر شده است (این تمایز، در هر صورت، یک فرض مبنایی در تفسیر تمثیلی است). شاید شایسته یادآوری باشد که در خلال تعلیقه کوتاه موسی [[کاظم ع]] درباره «معنای» این آیه، سرنخی هم از یک بحث کاملا متفاوت درباره [[روش]] تفسیرگری او وجود دارد. آیه میگوید: اِستَویٰ (نشست)، اما تفسیرگری موسی[[ع]] درباره اِستَولیٰ (سلطه داشتن و توانا بودن بر چیزی) است. تجانس آوایی و همصدایی ممکن است تصادفی، یا شاید کاملا بلاغی، باشد. بااینهمه، اینها چنین طراحی شدهاند تا خواننده را بهنرمی از آیه به تفسیر سوق دهند. نظم هنری یا، شاید به بیان دقیقتر، تناسب آوایی میان آیه و تفسیر، به طور مسلّم عاملی مهم در ایجاد وثاقت و اعتبار برای تفسیر امام است.
وقتی استفاده امام از حرف أي («بدین معنی که») را مورد بررسی قرار میدهیم، میبینیم که طیف کاربردها برای یَعني در اینجا هم، تا اندازهای، منعکس شده است. کاربرد مناسبِ