25
تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی

۱

درآمدی بر تفسیر شیعی[۱]

مئیر م. بَر‌‌ اَشِر

مترجم: محمدعلی طباطبایی

از همان آغاز، قرآن و تفسیرِ آن یکی از هسته‌‌های اصلی میراث شیعی بوده است. اسلام‌‌پژوهان پیشگام [[غربی]]، از جمله نولْدِکِه و گلتسیهر، در آثار نوآورانه خودشان درباره قرآن، به سنت تفسیری شیعی هم پرداخته‌‌اند و تحلیل‌‌های عالمانه‌‌ای از ویژگی‌‌های آن ارائه داده‌‌اند. در دسترس بودن نسخه‌‌های خطی و تصحیح‌‌های چاپ‌‌شده‌‌ای از تفاسیر قرآن، که برای نسل‌‌های قبلی ناشناخته بودند، محققان معاصر را قادر ساخته است تا تصویر جامع‌‌تری از عناصر گونه‌‌گون موجود در سنت تفسیری شیعه به دست دهند. اکنون ما می‌‌توانیم به

1.*] این مقاله، مقدمۀ نویسنده بر بخش دوم (قرآن و تفاسیر شیعی آن) از کتاب پژوهش دربارۀ اسلام شیعی: تاریخ، الهیات و فقه است. مشخصات کتاب‌شناختی مقاله از این قرار است:
Meir M. Bar-Asher, "Introduction,” in: Farhad Daftary, The Study of Shiʿi Islam: History, Theology and Law, I. B. Tauris, ۲۰۱۴, pp. ۷۹-۹۳.
بند سوم مقاله، شامل توضیحاتی دربارۀ چهار مقالۀ مندرج در بخش دوم کتاب فوق، در ترجمه منعکس نشده است. گفتنی است از آن چهار مقاله، دو مقاله در این مجموعه ترجمه شده‌اند که یکی نگاشتۀ اندرو ریپین است (که نویسنده در همین مقاله ارجاعات بسیاری به آن دارد) و دیگری از همین نویسنده. (و.)


تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
24
  • نام منبع :
    تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    به کوشش محمدعلی طباطبایی و جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11578
صفحه از 416
پرینت  ارسال به