227
تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی

شرور است (والباطن مِن ذلکَ أئمة الجَور)؛ هر آنچه در کتاب حلال است بر اساس [معنای] ظاهری است و [معنای] باطنی به امامان حق اشاره دارد ( أئمة الحَقّ).۱

آیه ۲۳۸ سوره ۲ (بقره) («مراقب نمازها و نماز میانی باشید» [حَافِظُوا عَلَی الصَّلَوَةِ وَالصَّلاةِ الْوُسْطَی]) نیز به همین شیوه تفسیر می‌‌شود. در کنار معنای آشکار آیه، که امر به نماز را انشاء می‌‌کند، یک تفسیر دیگر بر آن است که این آیه دارای اشاراتی به پیامبر[[ص]]، فاطمه[[س]]، علی[[ع]]، حسن[[ع]] و حسین[[ع]] است.۲ بااین‌‌حال، نزد حلقاتِ دگراندیش، این آیه نیز، همچون دیگر آیاتِ دربردارنده اوامرِ شرعی، تنها با اسلوب نمادین تفسیر می‌‌شد.۳

در نظر گرفتن جنبه‌‌های درونی (باطِن) و برونی (ظاهِر) چونان دو لایه آیه، که در هم تنیده شده و همدیگر را کامل می‌‌کنند، محدود به تفسیر امامیه نیست. مشابه این را می‌‌توان در تفسیر میانه‌‌روی اسماعیلی نیز دید؛ داعي اسماعیلی علی بن محمد الولید (د. ۶۱۲/۱۲۱۵) می‌‌گوید:

آن کس که خود را وقف معنای ظاهری [احکام] دینی کند و از [پرداختن به] معنای باطنی آنها غفلت ورزد و به سخن بدون عمل اکتفا کند، همچون کسی است که بدنی بدون روح داشته باشد (مَن أقبَل عَلی ظاهِر الشَّریعة دونَ باطِنِها وَمَعانیها وَبِالقَول دونَ العَمَل کانَ ذا جِسم بِغَیر روح)... و آن که تنها بر مبنای دانش، بدون عمل، خود را وقف امور حقیقی کند، درحالی‌‌که از اجرای ظاهری احکام دین ( إقامة الظواهر الشریعة) و تکالیف دینیِ واجب بر او و اعمال خوب و پسندیده غفلت ورزد، همچون روحی است که بدن را رها کرده و جامه‌‌ای را که ساترش بوده ترک کرده است.۴

1.. تفسیر عیاشی، ج۲، ص۱۶، ش۳۶.

2.. تفسیر عیاشی، ج۱، ص۱۲۸، ش۴۲۱، و قس: روایاتی که پیش از آن آمده‌اند.

3.. برای نمونه ن.ک: توصیفی که در کتاب ابو حامد محمد الغزّالی، فضائح الباطنیة، تص. ع. بدوی (قاهره، ۱۳۸۳/۱۹۶۴)، صص۵۵-۶۵، (در فصلی با عنوان في تأویلاتهم لِلظاهِر) آمده و دربردارندۀ نمونه‌های فراوانی از اباحه‌گری‌های مبتنی بر تفسیر تمثیلی قرآن است.

4.. علی بن محمد الولید، تاج العقائد ومعدن الفوائد، (بیروت، ۱۹۶۷)، ص۱۰۸؛ قس: جملات داعي دیگر اسماعیلی، جعفر بن حَوشَب، مشهور به منصور الیَمان (د. ۳۰۲/۹۱۴) نقل شده در:
Poonawala, "Ismā‘īlī Ta’wīl of the Qur’ān,” ۲۰۰, n. ۴ [[ب.ت: پوناوالا، تأویل]].


تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
226

۶. تمثیل، تفسیری مکمل برای متن قرآن

سنت تفسیری امامیه و دیگر شیعیان معتدل (از جمله محافل میانه‌‌روی اسماعیلی) با مرز مشخصی از سنت تفسیریِ محافل دگراندیش‌‌ترِ شیعه جدا می‌‌شود. این مرز در نگرش‌‌های متضادِ این دو جریان به [[مسئله]] ارتباط میان تمثیل و معنای روشنِ متن قابل تشخیص است. تمثیل‌‌گرایانِ میانه‌‌رو بر این باور بودند که تفسیر تمثیلی که معنای درست قرآن را کشف ‌‌کند، باعث بی‌‌اعتبار شدن معنای ظاهری متن نمی‌‌شود؛ گروه‌‌های دگراندیش اغلب بر این باور بودند که تمثیلْ تنها تفسیر درست است و لذا معنای آشکار متن را بی‌‌اهمیت جلوه می‌‌دادند. این تمایز به‌‌ویژه در موضوعات فقهی صادق بود. در بیشتر مواقع، تفسیر تمثیلیِ یکدست پیروانش را به اتخاذ نتایجِ اباحه‌‌گرایانه سوق می‌‌داد؛ زیرا هنگامی که یک حکمِ فقهی دارای معنای نمادین فرض می‌‌شد، این حلقاتْ دیگر معنای ظاهری آن را الزام‌‌آور نمی‌‌دانستند.

افزون بر این، مفسران امامی به رغم آنکه تمثیل و نمادیابی را مهم و تأثیرگذار تلقی می‌‌کردند، هرگز از معنای ظاهری متون چشم نمی‌‌پوشیدند. از نظر آنان، تفسیرهای تمثیلی و نمادیابانه اغلب چونان لایه‌‌ای ثانوی از متن قرآن عرضه می‌‌شوند، نه یگانه معنای ممکن. تبیین روشنی از موضع امامیه در قبال این مسئله در روایتی که عیاشی آن را نقل می‌‌کند دیده می‌‌شود:

من۱ از مؤمن نیکوکاری (عبداً صالحاً) سؤال کردم درباره [معنای] این سخن خداوند: ”پروردگار من تنها زشتی‌‌ها، نهان یا آشکار آن، را حرام کرده است..." ( إنّمَا حَرَّمَ رَبِّي الْفَوَاحِشَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ) (اعراف۷: ۳۳). پاسخ داد: قرآن یک [بُعد] باطنی و یک [بُعد] ظاهری دارد ( إنّ القرآن لَه ظهرٌ وبطنٌ). هر آنچه در کتاب حرام است بر اساس [معنای] ظاهری است؛ اما [معنای] باطنی آن ناظر به امامان

1.. گوینده محمد بن منصور، دانشمند امامیِ اهل کوفه، است که در مصادر رجالی مدخل مستقلی برای او باز نکرده‌اند. از این امر که او یکی از شاگردان محمد بن حسین صائغ (که طبق نقل طوسی، رجال، ص۴۹۸، در ۲۶۹/۸۸۲ از دنیا رفته) بوده است (نجاشی، ص۳۶۶ و طوسی، الفهرست، ص۱۵۱)، می‌توان نتیجه گرفت که حیات وی در میانۀ قرن سوم/نهم بوده است. نجاشی، ص۳۶۶، و طوسی، الفهرست، ص۱۵۱، گفته‌اند محمد بن منصور کتابی تألیف کرده ( لَهُ کِتاب) و در نقل روایات به عنوان یک راوی معتمَد مورد توجه است.

  • نام منبع :
    تفسیر امامیه در پژوهش‌های غربی
    سایر پدیدآورندگان :
    به کوشش محمدعلی طباطبایی و جمعی از پژوهشگران
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 11478
صفحه از 416
پرینت  ارسال به