95
تفسیر روایی جامع (۱)

درس پنجم

اعتبار سنّت در تفسیر

اهداف درس

مفهوم شناسی اعتبار سنّت در تفسیر قرآن؛

اثبات اعتبار سنّت پیامبر و اهل بیت علیهم السّلام در تفسیر قرآن.

درآمد

مهم‏ترین مبنای صدوری که به تبیین و اثبات آن در عرصه تفسیر قرآن نیاز داریم، حجّیت و اعتبار سنّت و نیز احادیثِ حکایتگر آن، در تفسیر قرآن است. مقصود از اعتبار در این جا، قابلیت استفاده از سنّت در فهم مدلول قرآنی و کشف مراد الهی است؛ به گونه‏ای که بتوانیم مفاد حاصل از ترکیب داده‏های قرآن و سنّت را با اطمینان، به کار گیریم، پایه باور و عمل دینی خود قرار دهیم و به آن در برابر خداوند احتجاج کنیم.

اینک بر پایه تعریف ارائه شده از سنّت و حدیث، ابتدا از اعتبار سنّت سخن می‏گوییم. سنّت نیز خود به دو بخش جزیی‏تر «سنّت پیامبر صلی الله علیه و اله» و «سنّت اهل بیت او» قابل تقسیم است. دلیل این تقسیم و پرداختن جداگانه به حجّیت سنّت پیامبر و سیره اهل بیت علیهم السّلام، وجود پاره‏ای انکارها در الحاق سنّت اهل بیت علیهم السّلام به سنّت پیامبر صلی الله علیه و اله و اعتبار آن است. امّا به چنین تفصیلی در باره حدیث ـ به عنوان حکایتگر سنّت ـ، نیازی نداریم؛ زیرا هر گاه حجّیت سنّت نبوی اثبات


تفسیر روایی جامع (۱)
94

دارند، مانند: حجّیت ظواهر قرآن، امکان فهم آن، اعتبار و جواز تفسیر غیر معصوم از آن، ترکیبی و تلفیقی بودن زبان قرآن.

 برخی از اعتقاداتِ پذیرفته شده را نیز می‏توان جزو مبانی تفسیری به شمار آورد که بیش‏تر به شکل تصحیح تفسیر و زمینه‌سازی برای تأویل برخی آیات عمل می‏کنند.

 مجموعه مبانی تفسیر روایی ـ اعم از صدوری یا دلالی ـ در دو عرصه قرآن کریم و عرصه روایات تفسیری، قابل طرح هستند.

 مراد از مبانی تفسیر روایی در عرصه قرآن کریم، مبانی‏ای است در ارتباط با فهم قرآن، که میان تمام گونه‏های تفسیر مشترک است. در این عرصه، تنها کافی است اعلام موضع شود.

 مراد از مبانی تفسیر روایی در عرصه روایات، مبانی‏ای است در ارتباط با تعامل با روایات، همچون: عصمت پیامبر خدا و اهل بیت او علیهم السّلام، و عدم تعارض احادیث ایشان با قرآن و عقل.

 در باره نیاز به سنّت در تفسیر قرآن، چهار وجه قابل تصوّر است: ۱. نفی نیاز، ۲. نیاز مطلق، ۳. تفصیل آیه‏ای، ۴. تفصیل لایه‌ای.

 دیدگاه برگزیده، ترکیب وجه سوم و چهارم است. یعنی در بخش ناگفته‏های قرآن (مانند جزئیات احکام و قصص) و نیز نادیده‏های انسان (مانند برزخ و معاد و ملکوت)، نیاز به سنّت داریم و افزون بر این، در بخشی از لایه‏های ژرف معنایی و حقایق قرآن نیز بدون سنّت، ره به جایی نخواهیم برد.

پرسش و پژوهش

۱. سه دسته از مبانی تفسیر قرآن را نام ببرید و برای هر یک مثال بزنید.

۲. مبانی ادبی و کلامیِ تفسیر قرآن را توضیح دهید.

۳. دیدگاه علامه طباطبایی در باره جایگاه سنّت در تفسیر را تبیین کنید و توضیح دهید که به کدام یک از آرای چهارگانه شباهت دارد.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36443
صفحه از 311
پرینت  ارسال به