77
تفسیر روایی جامع (۱)

فصل دوم

مبانی تفسیر روایی


تفسیر روایی جامع (۱)
76

چکیده

 تطبیق، حمل مفهوم بر مصداق است و مفهوم توسعه‌یافته آن، حمل مفهوم کلّی‏ بر مفهوم محدودتر است.

 تطبیق، گاه بعد از جری آیه و استمراربخشی به آن، انجام می‏شود و گاه بدون انجام جری.

 تطبیق می‏تواند بر فرد آشکار، مصداق برتر یا انحصاری صورت پذیرد.

 جری به معنای جاری کردن و سرایت دادن حکم مصداقِ تصریح شده در قرآن، به مصادیق کم پیدا، ناپیدا و نوپدید است. جری، گونه‏ای گستره‏بخشی به مصداق‏های هم‌زمان، یا استمراربخشی به مصداق‏های نوپدید آیه است.

 جری، گاه در عرصه تأویل است و گاه در عرصه تفسیر. در «جری تأویلی»، ابتدا مفهوم تأویلیِ آیه استنباط می‏شود و سپس بر مصادیق خارجی آن تطبیق می‏گردد.

 «جری تفسیری» سرایت دادن معنای ظاهریِ آیه، از مصداق‏های اوّلیه‏اش به مصداق‏های بعدی است.

 فرایند جری در ظاهر امر، به مفهوم ذهنی و تفسیر و تبیین مفهومی آیه نظر ندارد؛امّا در پسْ زمینه خود، بر پایه تفسیر و یا تأویل نشسته است. این تفسیر و یا تأویل نهان، در ذهن فردی که آیه را بر مصداق خارجی‏اش تطبیق می‏دهد، وجود دارد و می‏توان آن را پشتوانه علمیِ جری دانست.

پرسش و پژوهش

۱. مفهوم جری و تطبیق را توضیح دهید وتفاوت آن دو را با تفسیر و تأویل بیان کنید.

۲. تفاوت جری و تطبیق را توضیح دهید.

۳. برای هر دسته از روایات ناظر به بیان مصداق کامل و انحصاری، یک نمونه ارائه کنید.

۴. سه نمونه از احادیث ناظر به جری را بیابید و تحلیل کنید.

۵. روایات ناظر به تطبیق آیه (إِنَّ یوْمَ الْفَصْلِ میقاتُهُمْ أَجْمَعینَ. یوْمَ لا یُغْنی‏ مَوْلًى عَنْ مَوْلًى شَیئاً وَ لا هُمْ یُنْصَرُونَ. إِلاَّ مَنْ رَحِمَ اللَّهُ)بر اهل بیت علیهم السّلام را گرد آورید و تحلیل کنید.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36219
صفحه از 311
پرینت  ارسال به