71
تفسیر روایی جامع (۱)

است. در جری تأویلی، ابتدا مفهوم تأویلی آیه استنباط می‌شود و آن گاه، بر افراد و مصادیق خارجی و جدید آن، تطبیق می‌گردد. چنین کاری، تنها از راسخان در علم ساخته است و در توان مفسّران معمولی نمی‌گنجد. شاید عنایت بیش‌تر امامان علیهم السّلام به جری تأویلی، برای ادای همین رسالت بوده است؛ رسالتی سنگین که تنها از ایشان به عنوان وارثان حقیقیِ علم و دانایان به تفسیر و تأویل قرآن بر می‌آید.۱

یک مراجعه ساده به روایات موجود در منابع تفسیر روایی، نشان می‌دهد که بسیاری از جری‌ها در عرصه تأویل‌اند. نمونه‌ها را خواهیم آورد؛ امّا پیش از آن دو حدیث زیر را می‌آوریم تا این موضوع را به گونه اجمالی ثابت کنیم که جری، در عرصه تأویل نیز مطرح است. در روایت اوّل، حمران بن اعین معنای «ظهر» و «بطن» را از امام باقر علیه السلام می‌پرسد و ایشان می‌فرماید:

۰.ظَهرُهُ الَّذینَ نَزَلَ فیهِمُ القُرآنُ، وبَطنُهُ الَّذینَ عَمِلوا بِمِثلِ أعمالِهِم، یجری فیهِم ما نَزَلَ فی اُولئِک.۲

۰.ظاهرِ آن، کسانی هستند که [آیات] قرآن در باره آن‌ها نازل شده است و باطنِ آن، کسانی هستند که مانند آن‌ها عمل کرده‏اند، و آنچه در باره آن کسان نازل شده، در باره اینان نیز جاری است.

و در روایت دوم، اسحاق بن عمّار می‌شنود که امام صادق علیه السلام می‌فرماید:

۰.إنَّ لِلقرآنِ تَأویلاً فمِنهُ ما قَد جاءَ و مِنهُ ما لَم یَجِئ، فإذا وَقَعَ التَّأویلُ فی زمانِ إمامٍ مِنَ الأئمَّةِ، عَرَفَهُ إمامُ ذلکَ الزَّمانِ.۳

۰.قرآن تأویل‌هایی (مصادیقی) دارد که بخشی از آن‌ها تحقّق یافته و برخی هنوز محقّق نشده است. هنگامی که آن تأویل در زمان یکی از امامان محقّق شود، امام آن عصر آن را در می‌یابد.

1.. ر.ک: بصائر الدرجات: ص۲۱۴ باب ۷ (بابٌ فی أنّ الأئمّة أنهم أعطوا تفسیر القرآن الکریم و التأویل).

2.. معانی الأخبار: ص۲۵۹ ح۱. و مشابه آن در: تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۱۱ ح۴.

3.. بصائر الدرجات: ص۲۱۵ ح۵.


تفسیر روایی جامع (۱)
70

مخصوص شما خاندان است؛ یکی پس از دیگری آن را به ارث می‏برید تا به شما رسیده است. فدایتان شوم! شما هادی [ـِ امروز] هستید».امام پس از تصدیقِ این سخن عبد الرحیم، فرمود:

۰.إنَّ القرآنَ حَیٌّ لا یَموتُ، و الآیةُ حَیَّةٌ لا تَموتُ؛ فلَو کانَت الآیةُ إذا نَزَلَت فی الأقوامِ ماتوا فَماتَ القرآنُ، و لکِن هیَ جاریَةٌ فی الباقینَ کما جَرَت فی الماضینَ،... إنَّ القرآنَ حَیٌّ لَم یَمُت، و إنّه یَجَرى ما یَجری اللّیلُ و النَّهارُ، و کما تَجرى الشَّمسُ و القمرُ، و یَجرى على آخِرِنا کما یَجرى عَلى أوَّلِنا.۱

۰.قرآن زنده است و نمی‏میرد. آیات زنده‏اند و نمی‏میرند. اگر آیه‏ای [فقط] در باره افرادی نازل شود و آنان بمیرند، قرآن می‏میرد؛امّا آیات، بقیه افراد را در بر می‏گیرد چنان‌که گذشتگان را شامل می‏شود. قرآن زنده است و نمرده و همچون شب و روز و ماه و خورشید در جریان و حرکت است. قرآن همان گونه که اوّلینِ ما را در بر می‏گیرد، شامل آخرین فرد ما نیز می‏گردد.

۲. جری تأویلی

جری تأویلی، به معنای توسعه دادن معنای باطنی آیه و تطبیق آن بر افراد و مصادیق نهان و نوپدید است. جری تأویلی، به دلیل ارائه بطن آیه و لایه زیرین معنا، «تأویل» نیز نامیده می‌شود. «جری تأویلی»، مشکل‌تر از جری تفسیری و ناظر به معنای باطنی و تأویلی آیه

1.. تفسیر العیّاشی: ج۲ ص۲۰۳ ح۶. نیز ر.ک: ح۷ از حَنان بن سَدیر از امام باقر علیه السلام که در بارۀ آیۀ هفتم سورۀ رعد: (إِنَّما أَنتَ مُنذِرٌ وَ لِکُلِّ قَومٍ هاد)فرمود: «قال رسولُ اللّٰه صلی الله علیه و اله: "أنا المنذرُ و علیٌّ الهاد"، و کلُّ امامٍ هادٍ للقرنِ الّذی هو فیه؛ رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمود: "من بیم دهنده‌ام و علی هدایت‌کننده است. و هر امامی، هدایت‌کنندۀ نسلی است که در آن به سر می‌برد"». امام باقر علیه السلام دربارۀ همین آیه از رسول خدا صلی الله علیه و اله نقل می‌کند که فرمود: «أنا المنذرُ؛ بیم‌دهنده منم» و سپس می‌فرماید: «و‏فی کلِّ زمانٍ امامٌ منّا یَهدیهم إِلى ما جاء به نبیُّ اللّهِ، والهُداةُ مِن بَعدِه علیٌّ، ثُمَّ الأوصیاءُ مِن بَعدِه واحدٌ بَعدَ واحدٍ، أما واللّهِ ما ذَهَبَت منّا و لا زالَت فینا إلى السّاعة، رَسولُ اللّهِ المُنذِرُ، و بِعلیٍّ یَهتدی المُهتَدونَ؛ سپس می‌فرماید: «و در هر زمانی، امامی از ما، مردم را به سوی آنچه پیامبر خدا صلی الله علیه و اله آورده، هدایت می‌کند. هدایتگران پس از پیامبر صلی الله علیه و اله عبارت‌اند از: علی علیه السلام و سپس دیگر اوصیا یکی پس از دیگری. به خدا سوگند که این تا کنون از میان ما بیرون نرفته است. پیامبر خدا صلی الله علیه و اله بیم‌دهنده است و همۀ ره‌یافتگان به وسیلۀ علی علیه السلام هدایت می‌شوند».

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36311
صفحه از 311
پرینت  ارسال به