«جری تفسیری» و «جری تأویلی» میآوریم. گفتنی است که جری تفسیری را در دو گونه «توسعه مصداقی» و «استمرار زمانی» دستهبندی کردهایم.
۱. جری تفسیری
منظور از «جری تفسیری»، سرایت دادن معنای ظاهری آیه از مصداقهای اوّلیهاش به مصداقهای ناپیدا و نو پدید است و در دامنه مصداقهای معنای ظاهری روی میدهد. جری تفسیری را میتوان به گونههای فرعیتری نیز تقسیم کرد: جری به افراد ناپیدا و کمپیدای همعصر با نزول آیه که بر پایه گسترش عرضی صورت میگیرد، و جری به مصادیق نوپدید که بر پایه گسترش طولی و استمرار زمانی آیه، تحقّق مییابد.
حدیثی که زراره از امام باقر علیه السلامروایت کرده، میتواند ناظر به وجود جری تفسیری و تسرّی طولی آیه باشد:
۰.تَفسیرُ القرآنِ عَلى سَبعَةِ أحرُفٍ، مِنهُ ما کانَ و مِنهُ ما لم یکُن بعدَ ذلکَ، تَعرِفُهُ الأئمَّةُ علیهم السّلام.۱
۰.تفسیر قرآن هفت وجه دارد. برخی گذشته و برخی هنوز به وجود نیامده است. امامان علیهم السّلام آن را میشناسند.
جری تفسیری، گونهای توسعه و تعمیم است. از این رو، گاه آسان است و غیرمعصومان نیز میتوانند با تدبّر و توجّه، آن را انجام دهند.۲ دلیل آسانیِ نسبی این گونه جری، وقوع آن در لایه رویین معنا است. در جری تفسیری، گونههای فرعیتری نیز به چشم میآید که برای هر یک از آنها نمونهای ارائه میکنیم.
۱ ـ ۱. توسعه مصداقی
ظاهر ابتداییِ برخی از آیات با توجّه به سیاق متنی، خاص است و گمان میرود چون در باره