است؛امّا مراد و مقصود اصلی آیه، خاص است. پارهای از روایتهای تفسیری، این مراد اختصاصی را روشن میکنند و قرینهای برای عدم عمومیت آیه میشوند. برای نمونه،در آیه ولایت آمده است:(إِنَّمَا وَلِیُّکمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ رَاکعُونَ؛ ولىِّ شما، تنها خدا و پیامبر او است و کسانى که ایمان آوردهاند؛ همان کسانى که نماز برپا مىدارند و در حال رکوع زکات مىدهند).۱
خداوند متعال در این آیه، صفتی کلّی را برای ولایت بر مسلمانان آورده است؛امّا روایات تفسیری با توجّه به روح آیه و شرطهای متعدّدی که باید در ولیّ مسلمانان باشد،آن را منحصر به همان کسی کردهاند که آیه در حقّش نازل شده است.۲
افزون بر این، برخی از واژهها در قرآن مفرد آمدهاند و با آنکه ناظر به یک شخص هستند، ولی چون به صورت وصف ـ و نه اسم علَم و خاص ـ آمدهاند، مصداق آنها روشن نیست. پاره دیگری از روایات، مصداق این گونه واژهها را بیان میکنند و در دسته روایات تطبیقی قرار میگیرند.برای نمونه، به این آیه بنگرید:
۰.(أ فَمَن کانَ عَلى بَیِّنَةٍ مِن رَبِّهِ وَ یَتلُوهُ شاهِدٌ مِنه....۳
۰.آیا کسى که از جانب پروردگار خویش، بر حجّتى روشن است و شاهدى از [خویشانِ] او نیز پیرو آن است [همچون کسى است که چنین نباشد]؟!).
این آیه، از شاهدی سخن میگوید که نامش روشن نیست؛امّا رسول خدا صلی الله علیه و اله امام علی علیه السلام را به عنوان تنها مصداق آیه معرّفی کرده است.۴
در نمونهای دیگر، ابن عبّاس میگوید:
۰.لَمّا نَزَلَت (قُل لا أَسئَلُکم عَلَیهِ أَجراً إِلَّا المَوَدَّةَ فِى القُربى)۵ قالوا: یا رسولَ اللّهِ!