تبیین کرده است:
۰.أتَمُّکُم عَقلاً وأَشَدُّکُم لِلّهِ خَوفاً وأَحسَنُکُم فیما أَمَرَ اللّهُ بِهِ.۱
۰.[نیکوکارترینِ شما] کسی است که عقلش کاملتر، خدا ترستر و در [اطاعت از] آنچه خداوند بدان دستور داده، برترینِ شما باشد.
یک روایت نبوی دیگر نیز مضمونی مشابه را چنین آورده است:
۰.أَحسنُ عَقلاً، وأورَعُ عَن مَحارِم اللّهِ وأسرَعُ فی طاعَةِ اللّهِ.۲
۰.[از همه نیکوکارتر] کسی است که از عقل بهتری برخوردار باشد، در برابر آنچه خدا حرام شمرده، پرهیزکارتر باشد و در فرمانبرداری از خداوند، پرشتابتر باشد.
میدانیم که عقل و عمل، از دو مقوله متفاوتاند و تبیین حسن عمل به کمال عقل، نیازمند درک ارتباط درونیِ این دو مفهوم است. روایت زیر از امام صادق علیه السلام میتواند به درک این تبیین و تأویل کمک کند.
۰.سُفیانُ بنِ عُیَینَةَ عَن أَبِی عَبدِ اللَّه علیه السلام فِی قَولِ اللَّهِ عز و جل: (لِیَبلُوَکم أَیُّکم أَحسَنُ عَمَلاً) ـ قَالَ: «لَیسَ یعنِی أکثَرَ عَمَلاً ولَکن أصوَبَکم عَمَلاً، وإِنَّمَا الإِصَابَةُ خَشیةُ اللَّه والنِّیةُ الصَّادِقَةُ والحَسَنَةُ».۳
۰.سفیان بن عُیَینة از امام صادق علیه السلام در باره سخن خدای عز و جل پرسید که میفرماید: (تا شما را بیازماید که کدامتان نیکوکارترید). امام صادق علیه السلام فرمود: «منظور خداوند، آن کسی نیست که عمل بیشتری دارد، بلکه آن کسی از شما است که درستترین عمل را دارد. و درستی [ِـ عمل]؛ تنها ترس از خدا و نیّت راستین و نیکو است».
پس کسی نیکوترین عمل را دارد که خداترس و پاک نیَّت است و قصدش نیکی باشد، نه