55
تفسیر روایی جامع (۱)

ارائه شود. آیه (یَوْمَ یُکْشَفُ عَن سَاقٍ وَ یُدْعَوْنَ إِلَى ٱلسُّجُودِ فَلَا یَسْتَطِیعُونَ)۱ از این دسته آیات است. اصطلاح «کشف ساق»، حاکی از سختی و شدّت امر است. مفسّران به این معنا تصریح کرده‏اند؛۲ امّا برخی از روایات اهل سنّت، موهم این معنا است که خداوند در روز قیامت از ساق پای خود پرده بر می‏دارد!۳ امامان علیهم السّلام این معنا را باطل دانسته‌اند و آن را انکار کرده‏اند.۴ ایشان سپس معنای تأویلی آیه را این گونه ارائه نموده‌اند:

۰.عَن أَبِی الحَسَنِ علیه السلام فِی قَولِهِ  عز و جل‏: (یومَ یُکشَفُ عَن سَاقٍ)، قَالَ: «حِجَابٌ مِن نُورٍ یُکشَفُ فَیقَعُ المُؤمِنُونَ سُجَّداً وَ تُدمَجُ‏ أَصلَابُ‏ المُنَافِقِینَ‏ فَلا یستَطِیعُونَ‏ السُّجُودَ».

۰.از امام کاظم علیه السلام روایت شده که در باره آیه (روزی که از ساق، پرده بر داشته شود) فرمود: «حجابی از نور کنار می‏رود. پس مؤمنان به سجده می‏افتند؛ ولی کمر منافقان سخت می‏شود و نمی‏توانند سجده کنند».

این معنا در روایات نبوی نیز موجود است. طبری با سندش از ابو موسی از پیامبر صلی الله علیه و اله روایت کرده که در باره (یوْمَ یکشَفُ عَنْ سَاقٍ) فرمود: «عن نورٍ عظیمٍ، یخِرُّونَ له سُجَّدا؛۵ یعنی [خداوند] از نوری عظیم [پرده بر می‏دارد] که در برابر آن، [همه] به سجده می‏افتند».

1.. قلم: آیۀ ۴۲.

2.. الکشّاف: ج۴ ص۱۴۷؛ مجمع البیان: ج۱۰ ص۵۰۹؛ المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱۹ ص۳۸۵.

3.. مانند روایت منقول از عبد اللّٰه بن مسعود: «یُکشَفُ الرَّحمنُ عن ساقِه، فأمّا المؤمنونَ فَیَخِرّونَ سُجّدًا، وأمّا المنافقونَ فَتکونُ ظُهورُهم طَبقًا طَبقًا کَأنّ فیها سفافید؛ خداوند [در روز قیامت] ساق خود را آشکار می‌سازد، پس مؤمنان به سجده می‌افتند، ولی ‌کمر منافقان خشک و سخت می‌‌گردد گویی که سیخ در کمرشان فرو رفته است (و عصا قورت داده‌اند)». زمخشری در تفسیر الکشّاف، این روایت را نقل و ردّ کرده و گفته است: «فمعنى (یومَ یُکشَفُ عَن ساقٍ) فی معنى: یَومَ یَشتَدَّ الأمرُ ویَتَفاقَمُ، ولا کَشفَ ثَمَّ ولا ساقَ، کما تَقولُ للأقطعِ الشَّحیحِ: یَدُه مَغلولةُ، ولا یدَ ثَمَّ ولا غلَّ، وإنّما هو مَثَلٌ فی البُخلِ؛ وأمّا مَن شَبَّهَ فلِضیقِ عِطنِه وَ قِلَّةَ نَظرِه فی عِلمِ البَیانِ؛ آیۀ (روزی که از ساق پرده بر داشته شود) به این معنا است که در آن روز، کار سخت می‌شود و بالا می‌گیرد. نه این‌که پرده‌برداری‌ای باشد و یا ساق پایی در کار باشد! همانند این‌که به انسان دست بریدۀ خسیس بگویی: دستش بسته است، در حالی که نه دستی هست و نه بندی! بلکه این تعبیر، مَثَلی است برای بیان بُخل.و امّا آن کسی که دچار تشبیه [ـِ خداوند] شده، به سبب کم‌مایه بودنِ او و کم‌دقّتی‌اش در علم بیان است». الکشّاف: ج۴ ص۱۴۷. برای آگاهی از روایات دیگر، ر.ک: الکشف و البیان: ج۱۰ ص۲۰؛ المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱۹ ص۳۹۸.

4.. ر.ک: التوحید: ص۱۵۵ ح۲ و ۳.

5.. تفسیر الطبری: ج۲۹ ص۵۱ ح۲۶۸۹۱.


تفسیر روایی جامع (۱)
54

الکُرسیُّ هُو العِلمُ الَّذی لَم یَطَّلِعِ [اللّهُ] علیه أحَداً مِن أنبیائِه ورُسُلِه و حُجَجِه علیهم السّلام.۱

۰.مقصود از «کرسی»، همان علم خدا است که هیچ یک از پیامبران و فرستادگان و حجّت‏هایش را [نیز] بر آن آگاه نکرده است.

گفتنی است که «عرش» نیز مفهومی قرآنی و نیازمند بررسی است. پیگیری این مفهوم در آیات شریف۲ و روایات ناظر به آن‏ها می‏تواند نمونه‏های خوبی از تأویل را به ما بشناساند؛ به‏ویژه مفاهیمی مانند حمل و انتقال عرش،۳ اِستوای خداوند بر عرش۴ و تسبیح و تحمید فرشتگان گرداگرد آن.۵ هر یک از این آیه‌ها، می‌توانند به گونه‌ای جز آنچه در ظاهر ابتدایی فهمیده می‏شود تأویل شوند. شایان توجّه است که برخی از روایات، عرش الهی را نیز به علم تأویل نموده و برخی دیگر، حاملان آن را بر شمرده‏اند. شیخ صدوق در این باره، چنین گزارش کرده است:

۰.عَن أَبِی حَمزَةَ عَن أَبِی عَبدِ اللَّه علیه السلام قَالَ: «حَمَلَةُ العَرشِ ـ والعَرشُ: العِلمُ ـ ثَمَانِیةٌ: أَربَعَةٌ مِنَّا وأَربَعَةٌ مِمَّن شَاءَ اللَّه».۶

۰.ابو حمزه از امام صادق علیه السلام روایت کرد که فرمود: «حاملان عرش [ِ الهی] ـ یعنی دانش [ِ الهی] ـ هشت نفرند: چهار تن از ما [اهل بیت] و چهار تن از کسانی که خدا خواسته است».

نکته. برخی از آیات، خود متشابه نیستند و ذهن و قلب سلیم آن‏ها را به آسانی درک می‏کند؛ امّا وجود برخی روایت‏های نامعتبر و یا نامفهوم، موجب گشته مفهومی نامقبول از آن‏ها

1.. همان: ص۲۹ ح۱.

2.. آیات فراوانی به عرش الهی اشاره کرده‏اند، مانند: هود: آیۀ ۷، توبه: آیۀ ۱۲۹، اسرا: آیۀ ۴۲، مؤمنون: آیۀ ۸۳ و ۱۱۶، تکویر: آیۀ ۲۰ و بروج: آیۀ ۱۵.

3.. ر.ک: غافر: آیۀ ۷ و الحاقّه: آیۀ ۱۷.

4.. ر.ک: اعراف: آیۀ ۵۴، یونس: آیۀ ۳، رعد: آیۀ ۲، طه: آیۀ ۵، فرقان: آیۀ ۵۹، سجده: آیۀ ۴، حدید: آیۀ ۴.

5.. ر.ک : زمر: آیۀ ۷۵.

6.. الکافی: ج۱ ص۱۳۲ ح۶ . نیز ر.ک: الخصال: ص۴۰۷ (باب حملة العرش).

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36536
صفحه از 311
پرینت  ارسال به