... و طَبَقَةٌ یحِبُّونَنا فِی السِّرِّ وَ العَلَانِیةِ، هُمُ النَّمَطُ الأَعلَى. شَرِبُوا مِنَ العَذبِ الفُرَاتِ وَ عَلِمُوا تَأوِیلَ الکتَابِ وَ فَصلَ الخِطَابِ وَ سَبَبَ الأَسبَابِ.
۰.گروهى که ما را آشکارا و پنهان، دوست دارند؛ آنان در بالاترین درجهاند. از آب خوش و گوارا نوشیدند و تأویل کتاب و سخن پایانی و مسبّب همه امور را دانستند.
امام صادق علیه السلام در ادامه سخن، ویژگیهای این افراد را چنین بیان نموده است:
۰.تِلک خِلَالٌ أَوَّلُهَا أَنَّهُم عَرَفُوا التَّوحِیدَ حَقَّ مَعرِفَتِهِ وَ أَحکمُوا عِلمَ تَوحِیدِهِ، وَ الإِیمَانُ بَعدَ ذَلِک بِمَا هُوَ وَ مَا صِفَتُهُ، ثُمَّ عَلِمُوا حُدُودَ الإِیمَانِ وَ حَقَائِقَهُ وَ شُرُوطَهُ وَ تَأوِیلَهُ.۱
۰.آنان صفاتی دارند: نخست اینکه یگانگی خدا را چنانکه باید، شناختند و این دانش توحیدی را استوار کردند، و به او و صفاتش همان گونه که هست، ایمان آوردند. سپس مرزهای ایمان را دانستند و نیز حقایق و شروط و ژرفای آن را.
برآیند و حاصل جمع روایات، نشان میدهد که برای آگاهی از تأویل قرآن، مانند هر متن دیگری، باید به سرچشمه آن نزدیک شد و نیّت پدیدآورنده متن را دریافت؛ امری که خداوند آن را به گونه کلّی و یا حدّ اکثری در اختیار فرستاده خود و آورنده کتاب و پیامش نهاده و پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله نیز به عترت پاک خود تعلیم داده است. هر کس بتواند خود را به این خاندان برساند و از «عذب فرات» و چشمه جوشان دانش ایشان بنوشد، توشهای از علم تأویل و فهم باطن بر میگیرد و خود را در دایره محدود راسخان میگنجاند. بر پایه این معنا، روایاتِ حصر کننده، پاسخ به مدّعیانی است که رسیدن به معنای تأویلی و باطنیِ همه یا بخش بزرگی از قرآن را بدون یاری گرفتن از منابع علمی و متّصل به خدای سبحان، ممکن میدانند.
نمونههای موجود تأویل قرآن نیز نشان میدهد که رسیدن به لایههای ژرف و دور از دسترس قرآن کریم، نه در درس و بحث محض، که در شهود غیبی و نوشیدن جام سَحَری