خود و مادر مؤمنان مىداند که همسر مردى دیگر است و در خانه او است! او از گفته منافقان دلنگران بود. پس خداوند عز و جل فرمود: (تو از مردم مىترسى؛ در حالى که خدا سزاوارتر است که از او بترسى). یعنى در دلت. و خداوند ازدواج هیچ یک از بندگانش را بر عهده نداشت، جز ازدواجِ آدم و حوّا را و ازدواج پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و زینب را ـ با این سخن خود: (پس چون زید از او کام برگرفت [و او را ترک گفت]، او را به ازدواج تو در آوردیم) ـ، و همین طور ازدواج حضرت على و فاطمه‘ را».
۰.على بن محمّد بن جهم گریست و گفت: اى پسر پیامبر خدا! من به سوى خداى عز و جل توبه مىکنم که از این پس، دیگر در باره انبیاى الهى سخن نگویم، مگر بر اساس آنچه شما بیان کردید.
گفتنی است که ردّ این گونه تفسیرهای نادرست، در باره تفسیر و تأویل غالیان نیز مشاهده میشود. برای نمونه، برخی از غالیان با تأویل نادرست آیات الهی، ادّعا داشتند که: مقصود از اقامه نماز و روزهداری، دوستی ورزیدن با امامان علیهم السّلام و مراد از ترک فحشا، دشمنی کردن با دشمنان ایشان است. امام صادق علیه السلام این ادّعای واهی را رد کرده و فرموده است:
۰.لا تَقولوا لِکلِّ آیةٍ هذِهِ رَجلٌ و هذِهِ رجلٌ. إنَّ مِنَ القرآنِ حَلالاً و مِنهُ حَرامًا و فیهِ نَبَأُ مَن قَبلَکُم، و خَبَرُ مَن بَعدَکُم و حُکمُ ما بَینَکم، فهٰکذا هُو.۱
۰.در باره هر آیهاى نگویید: این آیه مربوط به فلان مرد است و آن آیه مربوط به فلان مرد. بخشى از قرآن، [احکامِ] حلال و بخشى دیگر از آن، [احکامِ] حرام است و در آن، خبر پیشینیان شما آمده و خبر آنچه پس از شما است و احکام مربوط به شما. قرآن، این چنین است.
این موضوع را در جلد دوم کتاب (آسیبشناسی تفسیر روایی) پی میگیریم و در این باره بیشتر سخن خواهیم گفت.
نکته. روایات ناظر به قرآن، چند کارکرد مهمّ دیگر نیز دارند: «جری» و «تطبیق» که حجم فراوانی از روایات تفسیری را تشکیل میدهند، و «تأویل» که تعداد آن نیز در خور توجّه است. فراوانی و اهمّیت این کارکردها، زمینه تدوین درسهای بعدی را به گونه ویژه و