نوشت، سرانجام در سال ۹۱۱ ﻫ.ق. در قاهره از دنیا رفت و در محلّی به نام «حوش قوصون» به خاک سپرده شد.
انگیزه و روش مؤلّف
سیوطی، در مقدّمه کوتاهش، انگیزه تألیف الدرّ المنثور را چنین بیان کرده است:
۰.هنگامی که کتاب ترجمان القرآن را نوشتم ـ و آن کتابی است که احادیث پیامبر صلی الله علیه و اله و اصحابش در آن با سند آمده است و به حمد الهی در چندین جلد به انجام رسید ، چون هر حدیث و خبری را که از کتابها استخراج کرده و در آن آورده بودم، با سند بود و دیدم که بیشتر افراد، همّتِ به دست آوردن]و نوشتن و نسخهبرداری و تعلیم آن را[ندارند و میل دارند که تنها متون احادیث را مطالعه کنند و نه اسناد طویل آنها را، لذا آن را مختصر کردم و [در این تفسیر] فقط متون روایات را بدون اسناد آنها آوردم.۱
روشن است که کتاب الدرّ المنثور، مانند همه تفاسیر دیگر، در صدد بیان معانی قرآن است و از این رو، این کتاب هم همان هدف کلّی را دارد. در باره روش سیوطی در این کتاب، میتوان به عبارتی در آغاز مقدّمه کتاب استناد کرد که گفته است: «شکر خداوندی که ما را به تفسیر کتاب عزیزش از طریق روایاتی که با اسناد عالی به ما رسیده است، موفّق کرد». مقصود سیوطی از «سند عالی»، میتواند روایاتی با اسناد کوتاه و واسطههای کم تعداد یا اسناد معتبر و مقبول باشد.
مخاطبان تفسیر
خوانندگان یک کتاب تفسیری، کسانیاند که در پیِ فهم قرآن و عمل به آموزههای این کتاب شریف هستند. در این میان، آنان که معلومات بیشتری دارند، سعی دارند تا اقوال مختلف تفسیری را در باره هر آیه بدانند و خود بهترین معنا را انتخاب کنند. این دسته، مقدّمات تفسیر را فرا گرفته و قدرت تشخیص و اجتهاد نیز دارند. سیوطی در این کتاب، مخاطب