287
تفسیر روایی جامع (۱)

صحابه ایشان بودند، امّا فرصت و حوصله مطالعه اسناد و نیز بحث‏های ادبی و عقلی را نداشتند. او تفسیر قبلی خود، ترجمان القرآن را مبنا قرار داد و اسناد آن را حذف کرد؛ امّا همه احادیث ذیل آیات را نگاه داشت.

تفسیر الدرّ المنثور به تفسیر طبری شباهت دارد؛ هرچند مانند او به تحلیل و جمع‏بندی روایات مختلف نمی‏پردازد، از خود کم‏تر اظهار نظر می‏کند و به جای اسناد، تنها نام منبع و راوی حدیث را می‏آورد. دسته‏بندی کتاب، مطابق با تدوین قرآن است و ذیل همه سوره‏ها و به همان ترتیب، روایاتی آمده است. الدرّ المنثور مانند دیگر تألیفات پرشمار سیوطی، مورد استقبال مفسّران دیگر مانند شوکانی، آلوسی، و شنقیطی قرار گرفته و نسخه‏های فراوانی از آن تهیّه شده و نشر یافته است.

نکته. در باره چند تفسیر یاد شده، این نکته گفتنی است که انتساب این کتاب‏ها به مؤلّفانشان، معلوم و مشهور است. برای نمونه، کتاب‏شناسانی که تألیفات فراوان سیوطی را نام برده‏اند، تفسیر الدرّ المنثور را نیز جزو نوشته‏های او بر شمرده‏اند.۱

دیگر این‏که بسیاری از روایات این تفاسیر، مسند و تعداد فراوانی نیز بدون سند است. در میان روایات مسند نیز از هر دو دسته راویان قوی و ضعیف، مشاهده می‏شود و برخی را هم تنها رجال‏شناسان اهل سنّت، توثیق کرده‏اند. تفاسیر رواییِ اهل سنّت، به آسیب‏های دیگر نیز دچارند که در بخش آسیب‌شناسی (جلد دوم کتاب) به آن‏ها اشاره خواهیم کرد.۲

الگوی معرّفی یک تفسیر

برای ارائه یک الگوی معرّفی، تفسیر الدرّ المنثور را به گونه تفصیلی بررسی می‏کنیم. این

1.. مانند حاجی خلیفه در کشف الظنون (ج ۱ ص۷۳۳ که نوشته است: «الدرّ المنثور فی التفسیر المأثور (بالمأثور)، مجلّداتٌ، للشیخ جلال الدین عبد الرحمن بن ابی بکر السیوطی، المتوفّی سنة ۹۱۱»)، اسماعیل پاشا بغدادی در هدیة العارفین (ج ۱ ص۵۳۸)، خیر الدین زرکلی در الأعلام (ج ۳ ص۳۰۱)، عمر کحّاله در معجم المؤلّفین(ج ۵ ص۱۲۸) و الیان سرکیس، مستشرق آلمانی در معجم المطبوعات العربیة (ج ۱ ص۱۰۷۹) .

2.. ر.ک: الدرّ المنثور: ج۱ ص۸ و ۱۱ و ۲۳ و ۱۱۱ و ۳۲۰، ج۲ ص۲۵۹ و ۲۶۱، ج۳ ص۲۸۳، ج۴ ص۶۹ و ۷۵ و ۹۶ و ۱۳۱، ج۵ ص۷۹. سیوطی این روایات را از ابن جریر طبری نقل کرده و به ضعفشان تصریح کرده است.


تفسیر روایی جامع (۱)
286

خود نوشتش، این تفسیر را دومین کتاب در فهرست مؤلّفاتش قرار داده است.۱

کتاب الدرّ المنثور، یک گردآوری محض امّا گسترده و فراگیر از روایات تفسیری اهل سنّت است.۲ سیوطی با تلخیص مجموعه‏ها و تفاسیر رواییِ بزرگ‏تری مانند تفسیر طبری و فشرده‏سازی اسناد و متن آن‏ها، توانست یک تفسیر سرتاسر روایی ارائه کند.۳ او افزون بر روایات پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله، گزارش‏های صحابیان و تابعیان را نیز نقل کرده است. وی در این کتاب، کم‏تر تحلیل و بیانی از خود آورده و به دشواری مى‏توان نکته‏ای ادبی و یا تاریخی و حتّی نکته تفسیریِ مستقل از روایات، در آن یافت.۴ او به تحلیل و جمع‏بندی اخبار متفاوت نیز نپرداخته است. از این رو، کتاب وی به یک جامع روایی شبیه‏تر است تا یک کتاب تفسیری.

تفسیر الدر المنثور به عنوان یک جامع روایات تفسیری، از منابع متعدّد بهره گرفته است. منابعی مانند: جامع البیان طبرى، الکشف و البیان ثعلبى، معالم التنزیل بَغَوى، تفسیر وکیع، تفسیر سفیان ‏بن عُیَینه و چند کتاب‏ حدیثى اهل سنّت مانند مسند احمد، مسند دارِمى، المصنّف ابن ابى شیبه، فضائل القرآن ابو عبید قاسم بن سلّام، السنن الکبر‌ی نوشته بیهقى، و دلائل النبوّة اثر ابو نُعَیم. برخی از منابع سیوطی، مانند تفسیر ابن مردویه اصفهانی، اکنون در دسترس ما نیست.

سیوطی این کتاب را برای کسانی نوشت که علاقه‏مند به تفسیر قرآن از زبان پیامبر صلی الله علیه و اله و

1.. حسن المحاضرة، جلال الدین سیوطی (نقل در: خلاصة عبقات الانوار: ج۱ ص۲۷۵).

2.. گفتنی است که سیوطی در ذیل برخی از آیات، همۀ روایات موجود در منابع اهل سنّت را نیاورده است؛ مانند روایات ناظر به آیۀ (وَ مِنَ النَّاسِ مَن یَشری نَفسَهُ ابتِغاءَ مَرضاتِ اللَّه…‏) (بقره: آیۀ ۲۰۷) که در مدح امام علی علیه السلام به مناسبت خوابیدنش در بستر پیامبر نازل شده است.

3.. سیوطی نخست، تفسیری به نام ترجمان القرآن نوشت و در آن، احادیث را با سند آورد؛ امّا در تفسیر الدرّ المنثور برای اختصار و گزیده‏نویسی، سند احادیث را حذف و به آوردن منبع اصلی بسنده کرد. او با این کار، بدون آن‏که زمینۀ ارزیابی اسناد احادیث را از میان ببرد، حجم کتابش را کاهش داد. وی همچنین، از تکرار روایاتِ هم‏مضمون و مشابه نیز تا اندازه‏ای دوری کرده است.

4.. یک نمونه از اندیشه‏های تفسیریِ غیر روایی را می‏توان در تفسیر آیۀ (نساءُکُم حَرثٌ لَکُم…) (بقره: آیۀ ۲۲۳) مشاهده کرد.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36465
صفحه از 311
پرینت  ارسال به