صورت استمرار و موفّقیت میتواند به تدوین یک تفسیر رواییِ فراگیر بینجامد.
۶. پرتوی از تفسیر اهل بیت علیهم السّلام
در پایان، بجا است از اثر تفسیری دیگری یاد کنیم که هماینک و در زمان تألیف این کتاب، در مرحله تحقیق و تدوین قرار دارد.۱ این تفسیر بر پایه گردآوری، دستهبندی و نقد و بررسی همه روایات ناظر به قرآن و بهرهگیری از دیگر منابع معرفتی، در حال تألیف است. شیوه به کار رفته در این مجموعه، همان روشی است که در این کتاب توضیح داده شد. در واقع، آنچه در این درسنامه به عنوان روش جدید تفسیر روایی عرضه شده، حاصل تکمیل پلکانیِ اندیشیدن در باره روش تفسیر و چگونگی پژوهیدن و سپس کاربرد آن در تفسیر روایی بوده است.
در این تفسیر نو، حاصل تلاش دست کم سه محقّق در عرصه کار لغوی، روایی و تفسیری، به مؤلّف محترم تفسیر ـ آیت اللّٰه ریشهری ـ ارائه میشود و ایشان متن اوّلیه تفسیر را مینویسند. این متن با توجّه به معنای اصلیِ واژگان و ترکیب آیه، آیات مشابه و ناظر به آیه مورد تفسیر، روایات صریح و غیر صریح ناظر به آیات و محتوای آن، نوشته میشود. این متن با وجود غنای آن ـ که برخاسته از تسلّط مؤلّف بر هر دو حوزه معرفتی قرآن و روایات است ـ، به نقد و گفت و گو نهاده میشود. در این نقد جدّی، نظرات مفسّران مهمّ شیعه و اهل سنّت، بررسی و گاه ردّ و ابرام میگردد. در پایان کار، و به اقتضای کوتاهی و بلندی آیات و نیز ارتباطشان با یکدیگر، پیامهایی از یک آیه یا چند آیه اصطیاد میشود. انتزاع این پیامها، نتیجه تدبّر و تمرکز کامل بر محتوای آیات و درگیر کردن آنها با سؤالها و نیازهای روز است.
گفتنی است همه روایات تفسیری و تأویلیِ قابل عرضه، در بخشی جداگانه و مستقل از تفسیر امّا در دنباله هر سوره یا بخش به هم پیوستهای از آن، آورده میشوند. در گردآوری این روایات، افزون بر کتابها و جوامع تفسیر روایی، برنامههای رایانهای نیز به کار گرفته