بیش از نود درصد روایات این کتاب، با تفسیر نور الثقلین، تألیف حویزی و تأویل الآیات الظاهرة اثر سیّد شرف الدین حسینی (م ح ۹۶۵ ق) مشترک و بلکه برگرفته از آن دو است. مشهدی گاه به تناسب موضوع آیه، یکی دو روایت از برخی منابع حدیثی، نقل کرده است. از این رو، داوری در باره تفسیر کنز الدقائق، همانند داوری در باره تفسیر نور الثقلین است؛ هرچند کنز الدقائق، برتریهایی نسبت به آن دارد. این برتری، بیشتر در حذف برخی روایات غیر مقبول و نامعتبر، نقد آن روایات و یا دستکم، توجّه دادن به نادرستیِ چنین روایاتی نمایان میشود.
از دیگر برتریهای کنز الدقائق بر دیگر تفاسیر متأخّر، این است که مشهدی قبل از ارائه روایات، به تبیین معانی و ترکیبات و سیاقهای آیات میپردازد؛ چنانکه به توضیح و شرح روایات و جمعبندی آنها نیز اهتمام دارد.
۵. التفسیر الأثری الجامع
در تکمیل تلاشهای تفسیری شیعه، کتاب التفسیر الاثری الجامع به کوشش مرحوم آیت اللّٰه محمّد هادی معرفت۱ تدوین شده است. مؤلّف در مقدّمه کتاب، انگیزه خود را «کار اجتهادی بر روی روایات تفسیری» دانسته و سپس برخی از مهمترین مباحث علوم قرآنی و مبانی لازم برای ورود به تفسیر را بیان کرده است، مانند: صیانت قرآن از تحریف، تفسیر و تأویل، و ظاهر و باطن.
استاد معرفت در ذیل هر آیه یا آیاتِ به هم پیوسته، ابتدا تفسیری اجمالی ارائه کرده و سپس روایات مربوط را آورده است. این روایات به این صورت دستهبندی شدهاند: فضیلت سوره، شأن نزول، قرائتهای آیه، تبیین واژگان و مفردات آیه، روایاتی که به تفسیر مستقیم آیه پرداختهاند و یا با آن بخش از آیات مرتبط و متناسب هستند. ایشان همچنین، روایات