مشکل ندارد؛ امّا انطباق آنها با کتاب موجود، مورد تردید است. به احتمال فراوان، کسی دیگر مانند علی بن حاتم قزوینی، کتاب موجود را با استفاده از تفسیر قمى و برخی تفاسیر و افزودههای دیگر، تدوین کرده است.
اصل تفسیر عیّاشى، از سده پنجم به بعد رواج داشته است؛ ولى به طریق وِجاده، به فردی ناشناخته رسیده که اسناد روایات را به هنگام نسخهبرداری، حذف کرده است. با این حال، نسخه موجود، مقبول محدّثان و مفسّران متأخّر واقع شده است.
فرات کوفی، از عالمان ناشناخته است. تفسیر او، در قرن پنجم تا حدودی شناخته شده بوده، امّا نسخههای در دسترس ما، متعلّق به قرن دهم به بعد است. بسیارى از اسناد این کتاب، ضعیف و مرسل است.
تفسیر حِبَری، یکی از کهنترین کتابهای ناظر به تأویل آیات قرآن در باره امام علی علیه السلام است. این کتاب میان زیدیه مشهور بوده است.
پرسش و پژوهش
۱. نظر مخالف و موافقِ دو تن از محدّثان و رجالشناسان را در باره تفسیر منسوب به امام حسن عسکری علیه السلام، به صورت خلاصه ارائه کنید.
۲. دست کم سه روایت در تفسیر قمی را که از تفاسیر دیگر نقل شدهاند، بیابید و آنها را در مأخذی دیگر پیگیری کنید.
۳. دو روایت در تفسیر قمی بیاید که از نظر سند و متن، با روایت مشابه خود در کتابهای دیگر، تفاوت داشته باشند.
۴. نظر آقا بزرگ تهرانی را در باره تفسیر قمی، با نظر آیت اللّٰه شبیری زنجانی مقایسه کنید.
۵. ویژگیهای منحصر به فرد تفسیر عیّاشی در میان تفاسیر رواییِ متقدّم شیعه چیست؟
۶. با مراجعه به تفسیر حبری، تعداد و نسبت روایاتی را که دارای سند غیر شیعیاند، معیّن کنید.