251
تفسیر روایی جامع (۱)

بن هبة اللّٰه راوندی (م۵۷۳ق) در الخرائج و الجرائح، ابن شهرآشوب مازندرانی (م۵۸۸ق) در مناقب آل أبی طالب، نیز فقیهانی مانند محقّق کرکی، شهید ثانی و محقّق بحرانی، و بیش‏تر مفسّرانی که تفسیر روایی از خود بر جای نهاده‏اند.

مجموع این قرینه‏ها نشان می‏دهد که این کتاب از قرن چهارم به بعد، رایج بوده و جزو میراث حدیثی ـ تفسیریِ شیعه، تا حدّی مورد اعتنا بوده است و از این رو، طریق ما تا مؤلّف کتاب؛ یعنی محمّد ‏بن قاسم استرآبادی، با مشکل جدّی رو به رو نیست و آنچه می‏ماند، شخصیت مؤلّف کتاب و صحّت سند او به معصوم علیه السلام است.

مؤلّف تفسیر منسوب به امام عسکری علیه السلام مطالب این تفسیر را شیخ صدوق از محمّد بن قاسم استرآبادی خطیب که به ابو الحسن جرجانی مفسّر شهرت دارد،۱ و او از دو فرد شیعه به نام‏های «ابو یعقوب یوسف بن محمّد بن زیاد» و «ابو الحسن علی بن محمّد بن سیّار [یا یسار و یا سنان]» نقل کرده است. این دو، مدّعی‏اند که امام حسن عسکری علیه السلام مطالب این تفسیر را به تدریج و در طیّ هفت سال بر ایشان املا کرده و ایشان آن را نگاشته‏اند. به احتمال فراوان، مفسّر جرجانی و یا شیخ صدوق، بخشی از این مطالب را به دست آورده و آن را مرتّب و مدوّن کرده باشند.

در وثاقت شیخ صدوق، تردیدی نیست؛ ولی طریق ما به ایشان معتبر نیست و نیز در باره مفسّر جرجانی و دو ناقل این روایات تفسیری، توثیقی در دست نیست. فهرست‏نگاران و رجال‏شناسان متقدّم شیعه، از این سه تن و کتاب تفسیرشان نام نبرده‏اند. تنها ابن غضائری، مفسّر جرجانی را یاد کرده و او را کذّاب خوانده است.۲ این تضعیف با فراوانیِ نقل شیخ صدوق از وی، به همراه طلب رحمتی که بارها برایش کرده، معارض است و شاید بتوان آن

1.. معانی الأخبار: ص۲۴ ح۴.

2.. رجال ابن غضائری: ص۹۸ شمارۀ ۱۴۸. وی می‏نویسد: «مُحَمَّدُ بنُ القاسِمِ، المفسّر، الإستَرآبادی. رَوى عنهُ أبُو جَعفَر ابنُ بابَوَیه. ضَعِیفٌ، کذّابٌ. رَوى عنهُ تَفسیراً یروِیهِ عن رَجُلینِ مَجهُولینِ؛ محمّد بن قاسم، مفسّر استرآبادی، کسی است که صدوق از او روایت کرده است. او ضعیف و دروغ‏پرداز است. [صدوق] تفسیر او را به نقل از دو مرد ناشناس روایت کرده است».


تفسیر روایی جامع (۱)
250

شکل کتاب، سامان دادند؛ کتاب‏هایی گرد آمده از روایات ناظر به قرآن یا آیات و بخش خاصّی از آن. این منابع متقدّم، بعدها دست‏مایه اصلی تألیف جوامع بزرگ تفسیر روایی قرار گرفت.

کتاب‏شناسان، از نگارش شمار قابل توجّهی از تفاسیر به دست راویان و محدّثان متقدّم شیعه خبر داده‏اند.۱ از این میان، به پنج کتاب اشاره می‌کنیم که شهرت، حجم و یا ماندگاری بیش‏تری داشته‏اند.

۱. التفسیر المنسوب إلی الامام العسکری علیه السلام

این تفسیر، مجموعه‏ای از حدود ۳۸۰ روایت تفسیری است. این روایات ناظر به آیات سوره حمد و آیاتی از سوره بقره هستند. آشنایی ما با این تفسیر به صورت یک کتاب و مجموعه، از طریق نسخه‏های متعدّدی است که پس از حمله مغول، در کتاب‏خانه‏های مسلمانان بر جای مانده بود.۲ امّا بسیار پیش‏ از آن و در قرن چهارم، بخش‏هایی از این کتاب به آثار شیخ صدوق (م۳۸۱ق) ـ مانند: الأمالی، علل الشرائع، و کتاب بسیار مشهور و معتبر او، کتاب من لا یحضره الفقیه ـ راه یافته است.۳ نیز آن گونه که اسناد موجود در نسخه‏های کتاب نشان می‏دهد، این متن در قرن چهارم و پنجم، میان برخی از محدّثان و فقیهان حوزه قم، دست به دست می‏شده است.۴ پس از ایشان نیز برخی از محدّثان، روایاتی را از این کتاب نقل کرده‏اند، مانند: ابو منصور طبرسی (م۵۶۰ق) در الاحتجاج، قطب الدین سعید

1.. مانند تفسیر جابر بن یزید جُعفی، تفسیر ابو حمزۀ ثمالی، تفسیر علی ‏بن ابی ‏حمزۀ بطائنی، تفسیر ابن ‏اورمه، تفسیر ابن ‏صبیح، تفسیر ابن ‏الصلت، تفسیر ابن نجّار، تفسیر ابو بصیر اسدی، تفسیر ابو ‏الجارود، تفسیر ابن ‏فضّال (م۲۲۴ق)، تفسیر حسن‏ بن محبوب (م۲۲۴ق) و تفسیر ابن‏ مهزیار اهوازی. ر.ک: الذریعة: ج۴ ص۲۳۱ به بعد.

2.. ر.ک: التفسیر المنسوب إلی الإمام العسکری علیه السلام، مقدّمۀ محقّق: ص۳ ـ ۷.

3.. چند نمونه که شیخ صدوق از محمّد بن قاسم استرآبادی روایت نقل کرده است: کتاب من لا یحضره الفقیه: ج۲ ص۳۲۷ ح۲۵۸۶؛ الأمالی، ص۴۳۹ ح۵۸۰ و ۵۸۱ ص۴۴۳ ح۵۹۱ ص۵۳۷ ح۷۲۱؛ التوحید: ص۴۰۳ ح۱۱؛ الخصال: ص۳۵۹ ح۴۷؛ صفات الشیعة: ص۴۵ ؛ علل الشرائع: ص۱۴۰ ح۱ ص۲۳۰ ح۳ و ۴ ص۴۱۶ ح۳؛ عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج۲ ص۲۵۴ ح۳۰ ص۲۷۳ ح۶۵ ؛ معانی الأخبار: ص۲۴ ح۴ ص۳۳ ح۴ ص۳۶ ح۹.

4.. ر.ک: التفسیر المنسوب إلی الإمام العسکری علیه السلام: ص۷.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36417
صفحه از 311
پرینت  ارسال به