243
تفسیر روایی جامع (۱)

به هوا و هوس خویش است.۱ زمینه این امر، گاه از تسلیم شدن در برابر خواسته‏ها و گرایش‏های هوس‏آلود درونی است و گاه نتیجه توجّه بیش از اندازه به دانسته‏های خود و مرعوب شدن در برابر دانش‏های نو و گسترده دامن امروزی.

در حالت نخست، مفسّر به جای اندیشیدن در مضمون متن و کوشش برای یافتن قرینه‏های مؤثّر در فهم آن، به خواسته‏های خود دل می‏بندد و آن‏ها را فراروی پژوهش و نقطه پایانی مسیر تحقیق خود قرار می‏دهد.

در حالت دوم نیز، نتایج کنونیِ دانش‏های نو و مرتبط با مسئله‏اش را دانسته از پیش پذیرفته خود قرار می‏دهد و می‏کوشد مسیر پژوهش را به آن برساند. وی چون از تضاد و تخالف نتایج علمی با مفاد متن و مضمون آیات واهمه دارد، به سوی فهمی از متن گرایش می‏یابد که مطابق با دانسته‏ها و دست‏آوردهای علمیِ مقبولش باشد. او در بند خود گرفتار می‏شود و نمی‏تواند متن را آن گونه که هست، بفهمد و این، خطرناک‏ترین دام شیطان بر سر راه فهم و تفسیر قرآن است.

یک نمونه ابتدایی، استناد چپ‏گرایان و علاقه‏مندان به اقتصاد مارکسیستی، به آیه (وَ أَنْ لَیسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى‏)۲ است. اینان بر آن بودند که آیه مزبور، بر اصالت کار انگشت نهاده و از این رو، نباید ارزشی برای سرمایه در نظر گرفت. این در حالی است که این آیه در سیاق آیات ناظر به قیامت قرار گرفته و مقصود از «سعی»، کوشش الهی انسان برای آباد کردن آخرت خویش است؛ امری که به روشنی از آیات بعد فهمیده می‏شود: (وَ أَنَّ سَعْیَهُ سَوْفَ یُرىٰ‏ * ثُمَّ یُجْزاهُ الْجَزَاءَ الْأوْفَىٰ * وَ أنَّ إِلَى رَبِّک الْمُنْتَهَیٰ؛۳ و این‏که تلاش وى، به زودی دیده خواهد شد. سپس به او پاداشى تمام دهند. و این‌که پایان راه، به سوی پروردگار تو است).

1.. امام علی علیه السلام با اشاره‏ای لطیف به ظهور مصلح جهانی و قیام سترگ حضرت مهدی علیه السلام می‏فرماید: «یعطِفُ الهَوَى عَلَى الهُدَى إِذَا عَطَفُوا الهُدَى‏ عَلَى الهَوَى وَ یعطِفُ الرَّأیَ عَلَى القُرآنِ إِذَا عَطَفُوا القُرآنَ عَلَى الرَّأی‏؛ او خواسته‌ها را تابع هدایت (وحی) می‌کند در آن هنگام که مردم هدایت را تابع هوس‌ها[ی خویش] کرده‌اند. اندیشه‌ها را تابع قرآن می‌گردانَد هنگامی که [مردم] قرآن را تابع اندیشه‌ها[ی خویش] نموده‌اند». نهج البلاغة: خطبۀ ۱۳۸.

2.. (و این [از مطالب مطرح در صحیفۀ موسی و ابراهیم است] ‏که برای آدمى چیزى جز تلاشش نخواهد بود). نجم: آیۀ ۳۹.

3.. نجم: آیۀ ۴۰ ـ ۴۲.


تفسیر روایی جامع (۱)
242

تلفیق مفاهیم متفاوت امّا ناظر به متن، و ترکیب سؤال‏ها و انتظارها، همه لایه‏های معناییِ متن را می‏کاویم و سایه‏ها و سویه‏های آن را می‏یابیم. برای نمونه، می‏توان با داشتن پرسشی در باره شگردهای زورمندان و ارباب رسانه برای گم‌راه کردن فرد یا جامعه، به گردآوری آیات قرآن در باره گم‌راهی و بررسی روایات ناظر به آن پرداخت و ترفندهای فرعون و سامری و احبار یهود و نصاری را پی‏جویی نمود و آن‏ها را در جامعه امروز بازسازی نمود. در این صورت، می‏توان راه حل‏های مناسب روزگار خود را نیز در قرآن پی گرفت.

تجربه‏های موجود نشان می‏دهد که با تدبّر در متن قرآن و بهره‏گیری از کلام اهل بیت علیهم السّلام، می‏توان به پیام‏هایی سودمند و کاربردی دست یافت؛ پیام‏هایی که نقش حلقه‏های واسط را در گفت و گوی علمیِ گام به گام و مشارکتی قرآن کریم با دانش‏های بشری ایفا می‏کنند. بدین گونه، جریان یافتن قرآن در متن زندگی و حیات آن در هماره تاریخ تحقّق می‏یابد، همان گونه که ماه و خورشید و روز و شب جریان می‏یابند.۱ آری، قرآن با نورافشانی خود، هر آنچه را هست روشن می‏کند؛ خواه پیش‏تر بوده و خواه امروز پدید آمده باشد.

نکته. برقراری ارتباط گسترده و همه‏جانبه میان قرآن و علوم انسانیِ نو پدید، مصون از برخی آسیب‏های جدّی نیست. یکی از این آسیب‏های خطرناک، چرخش به سوی ارائه تفسیری است که مورد پسند دانشمندان دیگر عرصه‏های علمی باشد. این به معنای تحمیل خواسته‏ها و دانسته‏های پیشین خود بر متن، و همان «تفسیر به رأی» است که اهل بیت علیه السلام آن را سخت نکوهیده‏اند. دلیل این نکوهش تند، تعارض آشکار تفسیر به رأی، با هدف نهاییِ تفسیر متن و نیز تضادّ آن با غرض فرو فرستادن کتاب‏های آسمانی است. تفسیر به رأی، گونه‏ای انحراف از حقیقت‏پویی است و به تعبیر امام علی علیه السلام، تابع کردن متن نسبت

1.. برگرفته از حدیث امام صادق علیه السلام: «لِلقُرآنِ تَأوِیلٌ یجرِی‏ کمَا یجرِی اللَّیلُ وَ النَّهَارُ وَ کمَا تَجرِی الشَّمسُ وَ القَمَرُ. فَإِذَا جَاءَ تَأوِیلُ شَی‏ءٍ مِنهُ وَقَعَ. فَمِنهُ مَا قَد جَاءَ وَ مِنهُ مَا لَم یجِئ؛ قرآن تأویلی دارد که در جریان است، همان ‌گونه که روز و شب جاری‌اند و همان ‌گونه که خورشید و ماه جاری‌اند. پس هر گاه تأویل بخشی از آن فرا رسد، واقع می‌شود. بخشی از تأویل قرآن، فرا رسیده [و محقّق شده] و بخشی از آن هنوز فرا نرسیده است». الغیبة، نعمانی: ص۱۳۳ ح۱۷.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36396
صفحه از 311
پرینت  ارسال به