عنوانهایی که در پی میآید، به شیوه پیشنهادی برای حلّ اختلاف، اشاره دارد.
۱. پیشآمدهای پیاپی
برخی از روایات تفسیری، پیشآمدی را سبب نزول آیهای میشمرند. در همان حال، روایتی دیگر، واقعهای متفاوت را سبب نزول همان آیه میخواند. برای نمونه، روایات متعدّد در باره سبب نزول آیه نهم سوره حشر در دست است. متن آیه چنین است:
۰.(وَ الَّذِینَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَ الإِیمَانَ مِن قَبلِهِم یحِبُّونَ مَن هَاجَرَ إِلَیهِم وَ لَا یجِدُونَ فِی صُدُورِهِم حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَ یؤثِرُونَ عَلَى أَنفُسِهِم وَ لَو کانَ بِهِم خَصَاصَةٌ وَ مَن یوقَ شُحَّ نَفسِهِ فَأُولَئِک هُمُ المُفلِحُونَ.
۰.و کسانى که پیش از آمدن مهاجران، در دیار خود بودهاند و ایمان آوردهاند، آنهایى را که به سویشان مهاجرت کردهاند، دوست میدارند و از آنچه به آنان داده میشود، در دل احساس حسد نمیکنند و دیگران را بر خویش مقدّم میدارند، هرچند خود نیازمند باشند. و آنان که از بخل خویش در امان مانده باشند، رستگاراناند).
صدر آیه به ایثار انصار اشاره دارد. دو روایت، سبب نزولی در همین باره گزارش کردهاند که انصار بخشی از دارایی و نیز سهم غنیمتشان در رویارویی با یهودیان بنی نضیر را به مهاجران بخشیدند.۱ این در حالی است که بخاری از ابو هریره نقل میکند: پیامبر خدا صلی الله علیه و اله مردی را به مهمانی فردی از انصار روانه نمود و او خوراک ناچیز کودکانش را پیشکش مهمان نمود و فرزندانش را به کمک همسرش خواباند. آن گاه، چراغ را نیز به بهانه تعمیر خاموش کرد و همراه همسرش وانمود کردند که در حال غذا خوردناند؛ ولی هر دو گرسنه خوابیدند. صبح روز بعد، پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله خشنودی خداوند از عمل مرد انصاری و نزول آیه را خبر داد.۲
طبرسی این واقعه را نقل کرده؛ ولی با اتّکا به روایت دیگری از ابو هریره، میزبان ایثارگر را امام علی علیه السلام و همسرش حضرت فاطمه علیها السلام دانسته است.۳ این روایت را شیخ طوسی نیز