خلاصه اینکه: شیوه رایج جست و جوی روایات تفسیرى، کامل نیست و براى رسیدن به تفسیر رواییِ جامع، نمیتوان به روایات گردآمده پیرامون یک آیه بسنده کرد؛ بلکه باید مفاهیم اصلى آیه را نیز در روایات پى گرفت و همه سخنان پیشوایان را در باره آنها فراهم کرد. حدّ این جست و جو، مأیوس شدن از یافتن حدیث جدید است. شیوه پیشنهادی، بر این اصل استوار است که همه گفتار و رفتار اهل بیت علیهم السّلام بازتابی از مفاهیم قرآنىِ جای گرفته در روح و جان آنان است.
چکیده
یکی از مهمترین قرینههای لفظیِ ناپیوسته قرآن، روایات تفسیری معصومان علیهم السّلام است؛ زیرا آنان علمشان را از پدیدآورنده و آورنده قرآن، بر گرفتهاند و از سوی او مأموریت تبیین کلامش را دارند.
برای رسیدن به نظر نهاییِ دین، کنار هم نهادن دو ثقل معرفتیِ «قرآن» و «عترت» ضروری است.
شیوه رایج گردآوری روایات تفسیری، عبارت است از: مراجعه به جوامع تفسیر روایی و جست و جوی لفظی رایانهای به کمک کلیدواژههای گزیده شده.
شیوه رایج، روایاتی را به دست میدهد که به گونه لفظی و صریح، ناظر به آیات هستند؛ امّا همه روایاتِ کارآمد در تبیین آیه را به دست نمیدهد. همچنین موجب میشود در موارد فراوان، روایاتی که به یک آیه نظر مستقیم دارند ولی با آیهای دیگر، ارتباط کمتری دارند، تنها ذیل همان آیه نخست بیایند.
با توجّه به کاستیِ شیوه رایج، رأی و دیدگاه مستند به روایات گرد آمده با این شیوه، تفسیر نهایی شمرده نمیشود.
برای اطمینان از گردآوری تمام روایات مرتبط و ناظر به آیه، افزون بر بهکارگیری شیوه رایج، باید با تمرکز بر موضوع کانونیِ آیه، به جست و جوی لفظی و موضوعیِ همه روایات مرتبط در همه منابع حدیثی پرداخت و با تحلیل مفهومیِ آیه و تسلّط کامل بر احادیث، روایات غیر صریح را نیز گرد آورد.