223
تفسیر روایی جامع (۱)

در پاسخ می‏گوییم: عیّاشى این حدیث را به سبب ارتباط صریح و روشنش با آیه دوم سوره نساء، در ذیل همان آیه آورده است. مفسّران دیگر نیز این روایت را به نقل از عیّاشی و فقط در سوره نساء آورده‏اند و در آیه دوم سوره زلزله هیچ اشاره‏اى به آن نکرده‏اند.۱ بنا بر این، بسی محتمل است که عیّاشی نیز همچون دیگر مفسّران و مؤلّفان تفسیر روایى، آن را در جایى دیگر نیاورده باشد. البتّه با توجّه به در دسترس نبودن بقیه تفسیر عیّاشى، قضاوت قطعى در این باره ممکن نیست؛ امّا همین که دیگر مفسّران، روایت را در ذیل سوره زلزله نیاورده‌اند، موجب می‏شود که با اکتفا به مطالعه روایات ذیل آیه مربوط، به این روایت مؤثّر، دست نیابیم و از تفسیر زیبای اهل بیت از این آیه شریف بی‏خبر بمانیم.

با توجّه به این نمونه، می‌پرسیم: اکنون که امکان جست و جوى گسترده‏تر، از طریق معجم‏های لفظی و موضوعی و نیز رایانه فراهم است، آیا باز هم می‏توانیم تنها به آنچه در تفاسیر روایی موجود آمده است، بسنده کنیم؟

نمونه دوم. این نمونه اشکال قبلى را ندارد و حدیث یافت شده، در مجموع تفاسیر روایى دیده نشده است.۲ مفسّران، واژه (ٱلزَّبَانِیَةَ) را در آیه (سَنَدْعُ ٱلزَّبَانِيَةَ)۳ به «فرشتگان گمارده شده بر دوزخ» معنا کرده‏اند،۴ بی آن‏که گفته خود را به روایتی در این باره مستند کنند. این معنا در کتاب‏های لغت به چشم می‏آید؛۵ امّا روشن است که برای اطمینان از معنای واژه‏ای متعلّق به جهان غیب، نیازمند راه‏نماییِ آگاهان از آن جهان هستیم. این درحالی است که تفاسیر روایی موجود، در ذیل این آیه روایتی نقل نکرده‏اند که راه‌نمای ما در تبیین

1.. ر.ک: تفسیر نور الثقلین: ج۱ ص۴۳۸؛ البرهان فی تفسیر القرآن: ج۱ ص۳۳۸؛ کنز الدقائق: ج۱ ص۳۵۱؛ بحار الأنوار: ج۷۹ ص۲۷۰ ح۱۲.

2.. ر.ک: مناهج البیان: ج۳۰ ص۵۸۸.

3.. علق: آیۀ ۱۸.

4.. ر.ک: التبیان فی تفسیر القرآن: ج۱۰ ص۳۸۲؛ مجمع البیان: ج۱۰ ص۷۸۳؛ المیزان فی تفسیر القرآن: ج۲۰ ص۳۲۷؛ مفاتیح الغیب: ج۳۲ ص۲۲۶.

5.. ر.ک: العین: ج۷ ص۳۷۴؛ تهذیب اللغة: ج۱ ص۱۵۵؛ صحاح اللغة: ج۷ ص۲۱۳۰.


تفسیر روایی جامع (۱)
222

یُخرَجُ مُنَ الأرضِ مِن أثقالِها.۱

۰.از امام صادق یا امام کاظم نقل است که در باره آیه (آن، گناهى بزرگ است) فرمود: «یعنى [خوردنِ مال یتیم] از سنگینى‏های زمین است که از آن خارج مى‏شود».

این روایت، یکى از افراد و مصادیق «ثقل» در فرهنگ دینى را «سنگینىِ گناه» می‏داند؛ مفهومی مشابه «وزر» که آن نیز به معنای سنگینی و تعبیر دیگر قرآن از گناه است. پس بیرون آمدن «اثقال» به معنای گناهان و جُرم‏هاى انسان، موجب شگفت‏زده شدن انسان می‏شود.۲ این معنا نسبت به بیرون دادن جواهرات یا مردگان، تناسب بیش‏تری با مفهوم آیه بعدی و نیز آیات پس از آن دارد. بیرون ریختن گناهانی که بر صفحه دل زمین، سنگینى مى‏کند، یعنی خبر دادنِ زمین از آن‏ها۳ به «ایحاء» و الهام خداوندی.۴ این معنا ما را به فهم نظم درونیِ سوره می‏رساند و موجب می‏شود نظم‏آهنگ زیبای آیه‏ها را بهتر درک کنیم. آری، آیه نخست، زلزله زمین را تذکّر می‏دهد و زمینه هشدار الهی را فراهم می‏آورد و آیه دوم و سوم نیز از زمین و اخراج اثقال آن سخن می‏گویند که موجب شگفتى انسان و پرسش او مى‏شود. آیات بعدی نیز خبر دادن زمین و ثبت کوچک‏ترین کردار انسانی را گوشزد می‏کنند.

بنا بر این، امام معصوم علیه السلام از ره‏گذر علم خاصّ خویش به قرآن، روایت ناظر به آیه دوم سوره نساء را به آیه دوم سوره زلزله پیوند زده است. از این پیوند و تطبیق روشنگرانه، معناى آیه (وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقَالَهَا) و یا یکی از مصداق‌های مهم آن به دست می‏آید.

ممکن است اشکال شود که: این روایت نیز ذیل آیه‏ای از قرآن و از یک تفسیر روایىِ عیّاشی به دست آمده است. پس گردآوری همه روایات از مجموع تفاسیر، می‏تواند کارگشا باشد.

1.. تفسیر العیّاشى: ج۱ ص۲۱۷.

2.. (وَ قَالَ الاءِنسَـنُ مَا لَهَا). زلزله: آیۀ ۳.

3.. (یومئذٍ تُحَدِّثُ أَخبَارَهَا). زلزله: آیۀ ۴.

4.. (بِأَنَّ رَبَّک أَوحَى لَهَا). زلزله: آیۀ ۵.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36406
صفحه از 311
پرینت  ارسال به