همه روایات دیده شوند تا مقصود الهی کشف شود و قانع گردیم.
کوتاه سخن اینکه: بازیابیِ احادیث به شیوه رایج، اگرچه در موارد متعدّدی، کارآمد است؛ امّا لزوماً و همیشه ما را به همه احادیث ناظر به آیه نمىرساند. بسی محتمل است که پس از جست و جوی بیشتر و به شیوه بهتر، بتوان احادیث بیشتری به دست آورد. این احتمال، قابل اعتنا است و نمىتوان از آن چشم پوشید. نتیجه منطقى این سخن، آن است که با به کارگیری روش پیشین، مطمئن نمیشویم که به همه روایات دست یافتهایم و نظر پیشوایان دین را به دست آوردهایم. اگر بتوان با کاربست شیوهای دیگر، احادیث بیشتری یافت، باید این شیوه نو را بر گزید.
۲. شیوه نو: توسعه روایات تفسیری
شیوه نو برای یافتن روایات تفسیری، استفاده از روش پیشین به صورت کامل و نیز اصطیاد روایات تفسیری از دل منابع حدیثی به گونه مستقیم است؛ روایتهایی که آنها را با وجود کاربرد روش رایج و جست و جوی کلیدواژهای و یاری گرفتن از نرمافزارهای ویژه رایانهای، در تفاسیر روایی و جوامع تفسیری نیافتهایم.
دو رکن این شیوه تکاملیافته، عبارتاند از: جست و جوی لفظیِ همه روایات ناظر به واژههای اصلی و موضوع کانونیِ آیه از یک سو، و پیگیری مفاهیم تحلیلی آیه در روایات از سوی دیگر. با یاری رایانه و کاربرد کلیدواژهها، جست و جوی لفظی تا سر حدّ امکان کامل میشود؛ امّا یافتن روایات ناظر به مفاهیم تحلیلی آیه، نیاز به مطالعه فراوان روایات و انس با حدیث دارد. مفسّر در این شیوه باید بتواند با تسلّط بر مفاهیم قرآنی و احادیث و منابع و ابواب متناسب آنها، و از پیِ یک کوشش فکری، ارتباطهای آشکار و نهان میان قرآن و حدیث را بیابد و آن دو را کنار هم بنشاند. دامنه جست و جو در این شیوه، منحصر به جوامع و کتابهای تفسیری نیست و همه منابع حدیث و سیره را نیز در بر میگیرد. تطبیق عملی این شیوه، تا اندازهای در ضمن دو نمونه ذیل، نشان داده میشود. این دو نمونه، کاستیِ روش رایج را نیز بر مینماید.