پیشینان شما، به این سبب تباه شدند که بخشی از کتاب [ِ نازل شده بر آنان] را به بخش دیگرش زدند؛ در حالی که کتاب خدا به گونهای نازل شده که هر بخشش بخش دیگرش را تصدیق میکند. پس با بخشی از کتاب، بخش دیگرش را تکذیب نکنید. آنچه را دانستید، عمل کنید و آنچه را ندانستید، به دانایش وا گذارید.
نتیجه آن است که مفسّر برای تعیین مراد الهی در هر آیه، نیاز دارد آیات دیگر قرآن را نیز بکاود و آنچه را با آن آیه مرتبط است، در نظر آورد و در باره آنها پژوهش کند.
توجّه به آیات مرتبط در سراسر قرآن و به تعبیر مشهور، تفسیر قرآن به قرآن، مورد تأیید و کاربرد اهل بیت علیهم السّلام بوده؛ امّا تنها بخشی از روش پر گستره و ژرف تفسیر اهل بیت علیهم السّلام است.
نمونه: اجر رسالت
نمونه قابل ارائه، آیات مرتبط با اجر رسالت است. در چند آیه قرآن، شاهد هستیم که پیامبران و از جمله پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله برای کار و رسالت سنگین خود، هیچ اجری را از مردم نمیطلبند:
۰.(قُل ما أَسئَلُکُم عَلَیهِ مِن أَجرٍ وَ ما أَنَا مِنَ المُتَکَلِّفینَ.۱
۰.بگو: من از شما هیچ پاداشی نمیخواهم و من از کسانی نیستم که چیزی از خود بسازم [و به خدا نسبت دهم]).
امّا در آیهای دیگر، خداوند به پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمان میدهد که چنین بگوید:
۰.(... قُل لا أَسئَلُکُم عَلَیهِ أَجراً إِلاَّ المَوَدَّةَ فِی القُربی وَ مَن یَقتَرِف حَسَنَةً نَزِد لَهُ فیها حُسناً إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَکُورٌ.۲
۰.بگو: من از شما پاداشی نمیخواهم جز دوستی با نزدیکانم. و هر کس نیکویى ورزد، برای او در آن نیکویى بیفزاییم. بی گمان، خداوند آمرزنده و سپاسگزار است).