21
تفسیر روایی جامع (۱)

پایه‏گذاران تفسیر به جامعه اسلامی، کلان و گران‏بها بود.

برای آشناییِ بیش‏تر با تلاش‏های صورت گرفته در این عرصه، باید از دانش «تاریخ تفسیر» بهره برد و از این رو، و نیز به سبب تألیف کتاب‏های گسترده در این باره، از تکرار این مباحث خودداری می‏کنیم و مشتاقان را به کتاب‏های تاریخ تفسیر ارجاع می‏دهیم.۱

گستره روایات تفسیری

ما در دو بخش، اشاره‏ای کوتاه به گستردگیِ احادیث تفسیریِ پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و سپس روایات اهل بیت گرامی آن حضرت می‏افکنیم.

۱. روایات نبوی

جلال الدین سیوطی نزدیک به ۲۵۰ روایتِ رسیده از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله را که به گونه مستقیم، ناظر به تفسیر قرآن است، در فصل «مآخذُ التفسیر» در انتهای کتاب بزرگ و مشهور الإتقان آورده و معتقد است که این روایت‏ها جعلی و باطل نیستند.۲ افزون بر این، می‏توان وجود صدها روایت نبوی دیگر را حدس زد که پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله به گونه غیر مستقیم، به تبیین آیات الهی و تفصیل احکام و آموزه‏های قرآن پرداخته‏اند؛ چراکه آن حضرت رسالت تبیین قرآن را به دوش داشته و گفتار، رفتار و خلق و خوی او، شرحِ نانوشته قرآن کریم است۳ و از این رو، هر بخشی از سیره نبوی را می‏توان تفسیر آیه‏ای از قرآن کریم شمرد.

همچنین، بسیاری از روایاتِ سبب نزول را که ناظر به عملکرد پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله هستند،

1.. برای نمونه، ر.ک: تاریخ تفسیر: ج۱؛ مبانی تفسیر روایی: فصل دوم: (تاریخچۀ تفسیر روایی و اهمّیت آن)؛ دانش‏نامۀ جهان اسلام: ج۷ ص۶۲۸ ـ ۶۳۹.

2.. الإتقان: ج۲ ص۴۷۳. سیوطی در پایان گزارش این روایات می‏نویسد: «فهذا ما حَضرنی مِنَ التَّفاسیرِ المَرفوعةِ المُصرَّحِ بِرَفعِها، و صَحیحِها و حَسَنِها، ضَعیفِها و مُرسَلِها و مُعضِلِها، و لَم أُعوِّل عَلَى الموضوعاتِ و الأباطیلِ؛ این بود آنچه در دسترس من است از تفاسیری که به رسول خدا صلی الله علیه و اله می‌رسد و به نبوی بودنش تصریح شده، و شامل روایات نبوی صحیح و حسن و ضعیف و مرسل و معضل می‌شود. و من بر روایات ساختگی و باطل تکیه نکردم».

3.. ر.ک: دانش‏نامۀ جهان اسلام: ج۷ ص۶۳۷ ، مقالۀ «تفسیر مأثور»، محمّد علی مهدوی راد.


تفسیر روایی جامع (۱)
20

برخاسته از قرآن و حدیثِ در هم تنیده، نیاز بیش‏تری به پژوهش وجود دارد؛ مسئله‏ای که در این مجموعه از آن سخن می‏گوییم.

پیشینه تفسیر روایی

آگاهی از تاریخ هر اندیشه و آشنایی با فراز و فرودش، پژوهشگر را در فهم درست آن یاری می‏دهد و زمینه شکل‏گیری جریان‏های متفاوت و گاه متضاد در باره آن را به وی می‏شناسانَد. تفسیر روایی نیز به عنوان یک گونه تفسیریِ ریشه‏دار و استوار، از این قاعده بیرون نیست و همان گونه که گذشت، کهن‏ترین گونه تفسیری است و از صدر اسلام تا کنون استمرار داشته است.

پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله آیات متعدّدی از قرآن را برای مسلمانان تبیین نمود۱ و افزون بر آن، خُلق و خوی آن حضرت نیز جلوه تمام عیار قرآن، و گفتار و رفتارش تجسّم‏بخش آیات الهی بود. پس از ایشان، امام علی علیه السلام قرآن را گرد آورد و علم به تفسیر و تأویل۲ و نیز سبب نزول همه آیات را ـ که از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرا گرفته بود ـ به امامانِ پس از خود انتقال داد.۳ صحابیان پیامبر صلی الله علیه و اله نیز با ذکر اسباب و شأن نزول بسیاری از آیه‏ها و سوره‏های قرآن، خاطرات علمیِ خود را به تابعیان منتقل کردند. فراتر از این، برخی از صحابه مانند ابن عبّاس، با بهره‏گیری از دانشی که از پیامبر صلی الله علیه و اله و امام علی علیه السلام فرا گرفته بودند، به تبیین برخی از لغات قرآن و تفسیر آن همّت گماشتند. امّا ژرف‏تر از تلاش صحابیان و تابعیان و به گونه‏ای کاملاً متفاوت، اهل بیت پیامبر علیهم السّلام گوشه‏ای از میراث علمیِ رسول خدا صلی الله علیه و اله را در زمینه معنا و مدلول آیات قرآن، با نگاه به فضای قرآنیِ عصر خود، بازگو نمودند. هدیه علمی این

1.. ر.ک: الإتقان: ج۲ ص۴۷۳.

2.. چنان‏که در درس بعد خواهیم گفت، مراد از «تأویل» در اصطلاح، غرض نهاییِ پدیدآورندۀ متن و مقصود نهفتۀ او است.

3.. ر.ک: کمال الدین: ص۲۸۴ ـ ۲۸۵.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36208
صفحه از 311
پرینت  ارسال به