نمونه دیگر، آیه (یا أَیهَا الْإِنْسَانُ مَا غَرَّک بِرَبِّک الْکرِیمِ؛ ای انسان! چه چیز تو را در باره پروردگار بزرگوارت مغرور ساخته؟)۱ است. برخی میگویند: خداوند با آوردن صفت «کریم» در این آیه، به انسان یاد داده است که هنگام پاسخدهی در روز قیامت، به کرامت پروردگارش احتجاج کند تا از عذابش برهد. این معنا چندان با سیاق سوره انفطار، سازگار نمینماید و نیاز به بررسی بیشتر دارد.
چکیده
مفهومشناسی واژههایی که معنای عمومی و عرفی آنها با معنای کاربردی آنها نزد گروهی خاصّ متفاوت است و نیز معناشناسی ترکیب چند واژه که معنای ترکیب، حاصل جمع معانی اجزا نیست، «اصطلاحشناسی» نامیده میشود.
تنها راه فهم معنای اصطلاحها، بهرهگیری از شیوه اجتهادی است و شیوه تقلیدی فهم واژگان، در این جا کارآمد نیست.
استعاره، کنایه و برخی دیگر از مَجازها و صنایع ادبی، گونه خاصّی از اصطلاحها هستند و پیچیدگی و مشکل فهم ترکیبهای اصطلاحی را نیز دارند.
مراد از ساختارشناسی، فهم ساختار عبارت و ترکیب کلّی جمله است که به کمک دانش نحو و ادب عربی صورت میگیرد.
قرینههای فهم آیات، گاه پیوسته (درونی) و گاه ناپیوسته (بیرونی) هستند. هر یک از این دو گونه نیز میتواند به دو دسته لفظی و غیر لفظی تقسیم شود.
به قرینههای پیوسته ـ اعم از لفظی و مقامی ـ سیاق میگوییم. از این رو، سیاق متنی و مقامی داریم.