اصطلاحات، رساندن معنایی گسترده در قالب واژههایی اندک است.
برای فهم معنای اصطلاحاهای ساده و ترکیبی، شیوه تقلیدیِ فهم واژگان کارآمد نیست. از این رو، باید شیوه اجتهادیِ فهم واژگان را به کار بگیریم. شیوه اجتهادی افزون بر اینکه معنای تکواژهها را روشن میکند، قادر است معانی اصطلاحیِ یک واژه یا یک ترکیب اصطلاحی را نیز روشن کند؛ هرچند در تبیین اصطلاحهای مجازی و استعاری، همیشه کارآمد نیست. گفتنی است که در کنار شیوه اجتهادی و پس از رسیدن به مراحل نهایی آن، استفاده از تفاسیر ادبی مانند الکشّاف زمخشری و یا تفسیرهای جامع مانند التبیان و مجمع البیان نیز توصیه میشود.
توجّه به معنای کاربردیِ ترکیبهای اصطلاحی مانند: (أَهْل ٱلْکِتَابِ)،۱ (أَهْل ٱلذِّکْرِ)،۲ (أَهْل ٱلْبَیْتِ)،۳ (ذَا ٱلْقُرْبَىٰ)،۴ (ٱلرُّوحُ ٱلْأَمِینُ)،۵ (أَصْحَابُ ٱلْیَمِینِ)،۶ (لِسَانَ صِدْقٍ)۷ و… نشاندهنده تفاوت آشکارشان با معنای حقیقیِ اجزای تشکیل دهنده آنها است؛ تفاوتی که نقش کلیدیِ آنها را در فهم متن نمایان میکند.
اصطلاحهای مجازی
استعاره، کنایه۸ و برخی از مَجازها و صنایع ادبی را میتوان گونه خاصّی از اصطلاح
1.. بقره: آیۀ ۱۰۵ و ۱۰۹، آل عمران: آیۀ ۶۴ و ۶۵ و ۶۹ و … .
2.. نحل: آیۀ ۴۳، انبیا: آیۀ ۷.
3.. احزاب: آیۀ ۳۳.
4.. روم: آیۀ ۳۸، اسرا: آیۀ ۲۶. نیز تعبیر (ذِى ٱلقُربَىٰ) در آیۀ هفتم سورۀ حشر و (ٱلقُربَىٰ) در آیۀ ۲۳ سورۀ شورا.
5.. شعرا: آیۀ ۱۹۳.
6.. واقعه: آیۀ ۲۷ و … .
7.. مریم: آیۀ ۵۰، شعرا: آیۀ ۸۴ .
8.. استعاره و کنایه، در حقیقت نوعی جانشینیِ معنایی است؛ یعنی یک واژه یا ترکیب چند واژه را برای معنایی غیر از معنای اوّلیه و حقیقی خود، به عاریه گرفته و به کار ببرند. مثلاً «شیر» را که در اصل به معنای حیوانی درنده است، برای یک قهرمان ورزشی به کار ببرند. البته در کنایه، میتوانیم فرض کنیم که معنای حقیقی و اوّلی نیز همزمان با معنای مقصود، وجود دارد. مثال مشهور «کثیر الرماد» به معنای «کسی که خاکستر خانهاش فراوان است»، میتواند حقیقی و در همان حال کنایه از مهمانداریهای متعدّد و سخاوت بسیار صاحبخانه باشد.