اجتهاد نهایی
در تبیین واژگان باید همه این مراحل را بپیماییم: معانی واژگان را یک به یک در همه منابع معتبر لغت و غریب القرآن و غریب الحدیث بکاویم و کاربردهای آنها را در متون کهن ادبی و تاریخی پیجویی کنیم و سپس استعمالهای قرآنی و حدیثیِ آنها را گرد آوریم. ایستگاه پایانی، اجتهاد و اندیشهورزی در مطالبِ گردآمده است. این به معنای توجّه همهجانبه به تمام اسناد و اطلاعات جمعآوری شده و دقّت در اثرگذاری هر یک از آنها بر یکدیگر و چگونگیِ تعامل درونی و بیرونیِ آنها است. در طیّ این مراحل، همه داشتههای ذهنی به یاری میآیند و از فرآوردههای ادبی و دانشهای بشری استفاده میشود.
در این شیوه، به آرای لغتدانان توجّه میشود؛ امّا هیچ یک به تنهایی، مورد اتّکا و استناد نیستند. ما گفتههای لغتشناسان مهم و معتبر را گردآوری میکنیم؛ ولی به کمک پژوهشهای میدانی و دقّتهای ذهنی، آنها را نقد میکنیم و معنای نهایی را انتخاب و یا معنایی دقیق و ظریفتر به دست میدهیم. مراجعه به کتب لغت، غریب القرآن و غریب الحدیث، و نیز مطالعه دقیق متونِ دربر دارنده واژه مورد پژوهش، دست به دست هم میدهند و ما را به رأیی مستقل و مستقیم در باره معنای یک واژه ـ که حاصل کوشش و اجتهاد جمعی است ـ میرسانند.
اگر بتوانیم حاصل اجتهاد لغویِ خویش را چکیده و مکتوب کنیم، آن گاه میتوانیم آن را به بحث و نقد بگذاریم. یکی از روشهای نقد معنای به دست آمده، جایگذاری آن در آیات و روایات مشتمل بر آن واژه است. لازم است معنای آیه و روایت، پذیرفتنی و همسو با سیاق و هماهنگ با آموزههای کلّی دین باشد. این محصول نهایی، نقطه شروع ما در تفسیر آیه و تبیین عبارتهای مشتمل بر آن واژه است.
چکیده
فهم عمیق واژگانِ به کار رفته در قرآن و روایات تفسیری، نخستین گام در پی بردن به معانیِ نهفته در آیهها و عبارات قرآنی است.