استفاده از روایات اهل سنّت در تفسیر قرآن هستند.۱ مراجعه به روایات اهل سنّت در عرصه تفسیر، کارکردها و فواید متعدّدی دارد که از آن میان میتوان به تأیید و تقویت احادیث تفسیریِ ضعیف،۲ تأیید دیدگاهها و آرای شیعی،۳ تبیین بهتر معنای روایات،۴ و فهم ژرفتر و بهتر آیات،۵ اشاره کرد.۶
گفتنی است که در استفاده از روایات اهل سنّت، باید دقّتی دوچندان داشته باشیم و همچون دیگر جاها، دیده نقد خود را گشوده بداریم. ضرورت این نگاه نقّادانه را در کتاب وضع و نقد حدیث نشان دادهایم و در این جا به نقل یک حدیث بسنده میکنیم:
۰.عَبَیدَةُ السَّلمانی قالَ: سمِعتُ علیّاً علیه السلام یَقولُ: «یا أیّها النّاسُ اتَّقوا اللّهَ ولا تُفتُوا النَّاسَ بما لا تَعلَمونَ، فَإِنَّ رسولَ اللّهِ صلی الله علیه و اله قَد قالَ قَولاً آلَ مِنهُ إلى غیرِه وقَد قالَ قولاً مَن وَضَعَهُ غَیرَ مَوضعِهِ کَذِبَ عَلیهِ». فقامَ عَبَیدَةُ و عَلقَمَةُ و الأسوَدُ وأناسٌ مِنهُم فَقالوا: «یا أمیرَ المؤمنینَ فَما نَصنَعُ بِما قَد خُبِّرنا بِهِ فی المُصحَفِ؟». قال: «یُسئَلُ عَن ذلک علماءُ آلِ محمّدٍ علیهم السّلام».۷
۰.از عبیده سلمانی نقل شده که گفت: شنیدم که امام علی علیه السلام میفرماید: «ای مردم! از خدا بترسید و ناآگاهانه به مردم نظر ندهید؛ چراکه پیامبر خدا صلی الله علیه و اله گاه سخنی فرموده و سپس از آن به سخنی دیگر باز گشته، و گاه سخنی فرموده که هر کس آن را در جایگاهش نگذارد، بر او دروغ بسته است». عبیده و علقمه و اسود و عدّهای
1.. ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱ ص۱۴۸ و۲۷۸ و۳۴۲، ج۲ ص۳۸، ج۳ ص۲۱۵، ج۴ ص۲۸۳ و... ؛ التفسیر الأثری الجامع.
2.. ر.ک: مجمع البیان: ج۳ ص۴۳؛ المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج۱ ص۱۴۸، ج۱۵ ص۱۴۲؛ البرهان فی تفسیر القرآن: ج۱ ص۶۳۲، ج۳ ص۲۳۳.
3.. ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۲ ص۸۷ ـ ۹۵ وص۱۴۵ و ۲۱۹؛ البیان: ص۳۱۷.
4.. ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۴ ص۱۰ ـ ۱۵، ج۹ ص۲۹۱ ـ ۲۹۴.
5.. همان: ج۹ ص۲۷۳ ـ ۲۷۵؛ التبیان فی تفسیر القرآن: ج۴ ص۲۰ و ۲۱؛ مجمع البیان : ج۳ ص۳۲۷.
6.. برای آگاهی از نمونههای دیگر، ر. ک: مجلّۀ علوم حدیث: شمارۀ ۴۹ ص۱۱۱ مقالۀ «کارکردهای نقل روایات اهل سنّت در منابع شیعی تا تکیه بر روایات تفسیری» نوشتۀ حمید باقری و دکتر محمّدکاظم رحمان ستایش.
7.. تهذیب الأحکام: ج۶ ص۲۹۵.