153
تفسیر روایی جامع (۱)

استفاده از روایات اهل سنّت در تفسیر قرآن هستند.۱ مراجعه به روایات اهل سنّت در عرصه تفسیر، کارکردها و فواید متعدّدی دارد که از آن میان می‌توان به تأیید و تقویت احادیث تفسیریِ ضعیف،۲ تأیید دیدگاه‌ها و آرای شیعی،۳ تبیین بهتر معنای روایات،۴ و فهم ژرف‌تر و بهتر آیات،۵ اشاره کرد.۶

گفتنی است که در استفاده از روایات اهل سنّت، باید دقّتی دوچندان داشته باشیم و همچون دیگر جاها، دیده نقد خود را گشوده بداریم. ضرورت این نگاه نقّادانه را در کتاب وضع و نقد حدیث نشان داده‏ایم و در این جا به نقل یک حدیث بسنده می‏کنیم:

۰.عَبَیدَةُ السَّلمانی قالَ: سمِعتُ علیّاً علیه السلام یَقولُ: «یا أیّها النّاسُ اتَّقوا اللّهَ ولا تُفتُوا النَّاسَ بما لا تَعلَمونَ، فَإِنَّ رسولَ اللّهِ صلی الله علیه و اله قَد قالَ قَولاً آلَ مِنهُ إلى غیرِه وقَد قالَ قولاً مَن وَضَعَهُ غَیرَ مَوضعِهِ کَذِبَ عَلیهِ». فقامَ عَبَیدَةُ و عَلقَمَةُ و الأسوَدُ وأناسٌ مِنهُم فَقالوا: «یا أمیرَ المؤمنینَ فَما نَصنَعُ بِما قَد خُبِّرنا بِهِ فی المُصحَفِ؟». قال: «یُسئَلُ عَن ذلک علماءُ آلِ محمّدٍ علیهم السّلام».۷

۰.از عبیده سلمانی نقل شده که گفت: شنیدم که امام علی علیه السلام می‏فرماید: «ای مردم! از خدا بترسید و ناآگاهانه به مردم نظر ندهید؛ چراکه پیامبر خدا صلی الله علیه و اله گاه سخنی فرموده و سپس از آن به سخنی دیگر باز گشته، و گاه سخنی فرموده که هر کس آن را در جایگاهش نگذارد، بر او دروغ بسته است». عبیده و علقمه و اسود و عدّه‏ای

1.. ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۱ ص۱۴۸ و۲۷۸ و۳۴۲، ج۲ ص۳۸، ج۳ ص۲۱۵، ج۴ ص۲۸۳ و... ؛ التفسیر الأثری الجامع.

2.. ر.ک: مجمع البیان: ج۳ ص۴۳؛ المیزان فی تفسیر القرآن؛ ج۱ ص۱۴۸، ج۱۵ ص۱۴۲؛ البرهان فی تفسیر القرآن: ج۱ ص۶۳۲، ج۳ ص۲۳۳.

3.. ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۲ ص۸۷ ـ ۹۵ وص۱۴۵ و ۲۱۹؛ البیان: ص۳۱۷.

4.. ر.ک: المیزان فی تفسیر القرآن: ج۴ ص۱۰ ـ ۱۵، ج۹ ص۲۹۱ ـ ۲۹۴.

5.. همان: ج۹ ص۲۷۳ ـ ۲۷۵؛ التبیان فی تفسیر القرآن: ج۴ ص۲۰ و ۲۱؛ مجمع البیان : ج۳ ص۳۲۷.

6.. برای آگاهی از نمونه‌های دیگر، ر. ک: مجلّۀ علوم حدیث: شمارۀ ۴۹ ص۱۱۱ مقالۀ «کارکردهای نقل روایات اهل سنّت در منابع شیعی تا تکیه بر روایات تفسیری» نوشتۀ حمید باقری و دکتر محمّدکاظم رحمان ستایش.

7.. تهذیب الأحکام: ج۶ ص۲۹۵.


تفسیر روایی جامع (۱)
152

وثوق صدوری، اگر ضعف سندی روایت، تشخیص داده شد و پس از تخریج نیز همچنان ضعیف باقی ماند امّا ساختگی بودن آن ثابت نشد، ملحق به روایات «ضعیفِ محتمل الصدور» می‏شود و می‏تواند فواید و کارکردهای پیش‌گفته را داشته باشد.

این نکته شامل آن دسته از روایات اهل سنّت که از معصوم نقل شده‏اند، نیز می‏شود. بسیاری از این روایات ضعف سندی دارند؛ امّا در هر حال، گفتاری یا رفتاری را از افرادی چونان پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله و امام علی علیه السلام نقل می‏کنند و از این رو، جای بررسی و تأمّل دارند و چه بسا با یافتن برخی شواهد، تقویت شوند.

ناگفته نمانَد که گزارش‏های موقوف و مقطوع،۱ از این جرگه بیرون‏اند؛ یعنی گزارش‏هایی که به معصوم نمی‌رسند، بلکه از زبان اصحاب پیامبر یا تابعان آن‏ها نقل شده‌اند. چنین گزارش‌هایی نزد ما، حدیث نامیده نمی‏شوند و اعتبارشان هم‌سنگ با حدیث نیست.۲ این گزارش‏های غیر متّصل به معصوم، تنها هنگامی مورد توجّه قرار می‏گیرند که وثوق به صدور یا اطمینان به مضمون آن‌ها حاصل شده باشد و با دیگر داده‏ها و آگاهی‏های مقبول ما متعارض نباشند. پس از راه‏یابیِ این گونه گزارش‏ها به قلمرو دانش‏های قرآنی (مانند بیان سبب و ترتیب نزول آیه و یا مکّی و مدنی بودن آن)، باید با آن‏ها مانند یک گزارش تاریخی رفتار شود؛ یعنی در کنار دیگر اسناد و مطالبِ گرد آمده، تحلیل و نقد محتوایی گردند و با دیگر اطلاعات مرتبط، سنجیده شوند و سپس مورد استفاده قرار گیرند.

مفسّران شیعی در عرصه‌های گوناگون تفسیر، از روایات اهل سنّت سود جسته و در تبیین مفاهیم آیات از آن‌ها بهره گرفته‌اند. شیخ طوسی رحمة الله و امین الاسلام طبرسی در میان مفسّران متقدّم۳ و علامه طباطبایی و استاد معرفت در میان مفسّران معاصر، نمونه‌های بارز

1.. در اصطلاح محدّثان اهل سنّت، روایت «موقوف» روایتی است که از صحابی نقل شده و به پیامبر صلی الله علیه و اله منتهی نمی‏گردد. «مقطوع» نیز به روایتی گفته می‏شود که به تابعی ختم شود و سخن او را گزارش کند. ر.ک: معجم مصطلحات الرّجال و الدّرایة: ص۱۷۰ و ۱۷۸.

2.. ر.ک: دراسات فی علم الدرایة: ص۶۵؛ و برای آگاهی از آرای اهل سنّت، ر.ک: معرفة علوم الحدیث: ص۱۹؛ البرهان فی علوم القرآن: ج۲ ص۱۵۷.

3.. ر.ک: التبیان فی تفسیر القرآن: ج۱ ص۲۲ و ۵۱ و ۱۷۱، ج۲ ص۴۲۲، ج۳ ص۳۵۲، ج۴ ص۴۱۱ و... ؛ مجمع‌البیان: ج۱ ص۷۴ و۲۴۰ و۲۷۸، ج۲ ص۱۸۵، ج۳ ص۵، ج۴ ص۲۲ ... .

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36587
صفحه از 311
پرینت  ارسال به