رضا علیه السلام نقل شده، معنایی زیبا و دلنشین و امید بخش از دل آیه بیرون میکشد. متن روایت چنین است:
۰.الإمامُ الرِّضا علیه السلام: فی قَول اللّهِ(: (إِن أَحسَنتُم أَحسَنتُم لِأَنفُسِکم وَ إِن أَسَأتُم فَلَها)، قالَ: «إن أحسنَتُم أَحسَنتُم لِأنفُسِکُم و إن أسأَتُم فَلَها رَبٌّ یَغفِرُ لَها».۱
بر پایه این حدیث، معنای آیه چنین است:
۰.(اگر نیکی کنید، به نفسْ خود نیکی کردهاید، و اگر بدی کنید، پس برای نفس شما [، پروردگاری] است [که شما را میبخشد]).
ناگفته نمانَد که گاهی روایت ضعیف السند، معنایی خاصّ را ارائه میکند که در فرجام پژوهش، اثبات و تصدیق نمیشود؛ ولی زمینه حسّاسیت و دقّت پژوهشگر را به مفهوم آیه فراهم میآورد. پژوهشگرِ حسّاسیتیافته، آیه را با نگاهی دقیقتر مورد مطالعه قرار میدهد و لایههای ژرفتری را از آیه بیرون میکشد؛ لایههای معناییِ نهفتهای که اگر این حسّاسیت نبود، دستیابی به آنها دشوار مینمود. این نکته همانند جرقّه آغازین بسیاری از کشفیات علمی است که در ابتدای راه، تنها یک خراش ذهنیاند، امّا با پیگیری و پژوهش، نظریههایی سودمند و کارآمد میشوند.
۳. کمک به حلّ اختلاف روایات و آرای متعارض
گاه روایات تفسیری دچار اختلاف و تعارض میشوند و حلّ و جمع آنها به صورت تخصیص و تقیید و دیگر راههای ساده عرفی، میسّر نیست. در این اختلافها، نیاز به یافتن شاهد و قرینه داریم. روایات ضعیف در برخی از این موارد، معنایی را ارائه میدهند که میتواند شاهدی بر ترجیح و انتخاب یک سوی تعارض و یا یافتن جمع دلالی میان احادیث اختلافی به شمار آید. نمونههای این فائده را در بحث حلّ اختلاف و تعارض روایات تفسیری خواهیم آورد.۲