151
تفسیر روایی جامع (۱)

در عرصه تفسیرِ اهل سنّت نیز در مواردی که جمع میان آرای مختلف تفسیری میسّر نبوده، ابن جریر طبری در مقام ترجیح، روایات ضعیف السند را شاهد می‏گیرد و می‏گوید: «روایتی از پیامبر خدا صلی الله علیه و اله در دست است که آنچه را گفتیم، تأیید می‏کند؛ هرچند سندش اشکال دارد».۱

۴. کمک به شناخت و حلّ آسیب‌ها

احادیث در مراحل مختلف «صدور» و «نقل» و «فهم»، به آسیب‏هایی گرفتار آمده‏اند که هر کدام، راه حلّ خاصّ خود را می‏طلبند. راه حلّ بسیاری از این آسیب‏ها، تشکیل خانواده حدیث است.۲ هر یک از روایات آسیب‏زده، در درون یک خانواده حدیثی جای می‏گیرند و کنار هم نشاندن این احادیثِ هم‏معنا، زمینه سنجش دقیق و مو به موی آن‏ها را فراهم می‏آورد. احادیث ضعیف السند خود ضعیف‏اند، امّا می‏توانند آسیب‏های متنی مانند «تصحیف‏» و «تحریف‏» و نیز پاره‏ای آسیب‏های سندی مانند «ارسال» و «انقطاع» را در برخی از احادیث هم‌خانواده نشان دهند و ما را در حلّ آن‏ها یاری رسانند. در کتاب آسیب‏شناسی حدیث، به گونه مبسوط به این مسئله پرداخته‏ایم. از این رو، خوانندگان عزیز را به آن ارجاع می‏دهیم.

روایات تفسیری اهل سنّت

کسانی که به وثوق سندی پای‌بندند و برای پذیرش خبر، تنها به سند و درستی حلقه‏های آن می‏نگرند، باید در احوال یک یک راویان واقع در سند و چگونگی ارتباط آنان با یکدیگر، کاوش کنند. اینان تنها در مرحله تخریج یا تقویت سندی که در درس پیش گذشت، با ما مشترک هستند و فقط در مواردی می‏توانند از تخریج بهره ببرند که در فرجام کار، به سندی مقبول و معتبر برای حدیث مورد کاوش خود دست یابند. این در حالی است که بر مبنای

1.. تفسیر الطبری: ج۶ ص۲۹۴. همچنین ر.ک: ج۱ ص۵۴، ج۱۷ ص۱۴۶، ج۴ ص۴۲۵، ج۱۳ ص۲۳۳.

2.. برای آگاهی از چگونگی تشکیل خانوادۀ حدیث، ر.ک: روش فهم حدیث: ص۱۷۲.


تفسیر روایی جامع (۱)
150

رضا علیه السلام نقل شده، معنایی زیبا و دل‏نشین و امید بخش از دل آیه بیرون می‏کشد. متن روایت چنین است:

۰.الإمامُ الرِّضا علیه السلام: فی قَول اللّهِ(: (إِن أَحسَنتُم أَحسَنتُم لِأَنفُسِکم وَ إِن أَسَأتُم فَلَها)، قالَ: «إن أحسنَتُم أَحسَنتُم لِأنفُسِکُم و إن أسأَتُم فَلَها رَبٌّ یَغفِرُ لَها».۱

بر پایه این حدیث، معنای آیه چنین است:

۰.(اگر نیکی کنید، به نفسْ خود نیکی کرده‌اید، و اگر بدی کنید، پس برای نفس شما [، پروردگاری] است [که شما را می‌بخشد]).

ناگفته نمانَد که گاهی روایت ضعیف السند، معنایی خاصّ را ارائه می‏کند که در فرجام پژوهش، اثبات و تصدیق نمی‏شود؛ ولی زمینه حسّاسیت و دقّت پژوهشگر را به مفهوم آیه فراهم می‏آورد. پژوهشگرِ حسّاسیت‌یافته، آیه را با نگاهی دقیق‏تر مورد مطالعه قرار می‏دهد و لایه‏های ژرف‏تری را از آیه بیرون می‏کشد؛ لایه‏های معناییِ نهفته‏ای که اگر این حسّاسیت نبود، دست‏یابی به آن‏ها دشوار می‏نمود. این نکته همانند جرقّه آغازین بسیاری از کشفیات علمی است که در ابتدای راه، تنها یک خراش ذهنی‌اند، امّا با پیگیری و پژوهش، نظریه‏هایی سودمند و کارآمد می‏شوند.

۳. کمک به حلّ اختلاف روایات و آرای متعارض

گاه روایات تفسیری دچار اختلاف و تعارض می‏شوند و حلّ و جمع آن‏ها به صورت تخصیص و تقیید و دیگر راه‏های ساده عرفی، میسّر نیست. در این اختلاف‏ها، نیاز به یافتن شاهد و قرینه داریم. روایات ضعیف در برخی از این موارد، معنایی را ارائه می‏دهند که می‏تواند شاهدی بر ترجیح و انتخاب یک سوی تعارض و یا یافتن جمع دلالی میان احادیث اختلافی به شمار آید. نمونه‏های این فائده را در بحث حلّ اختلاف و تعارض روایات تفسیری خواهیم آورد.۲

1.. عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج۱ ص۲۶۴ ح۴۹ .

2..ر.ک: درس۱۳، گام نهم: حلّ اختلاف روایات تفسیری.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36273
صفحه از 311
پرینت  ارسال به