145
تفسیر روایی جامع (۱)

درس هشتم

کاربردهای روایات تفسیری ضعیف

اهداف درس

شناخت کاربردهای روایات تفسیری ضعیف؛

آگاهی از کاربرد احادیث اهل سنّت در تفسیر.

درآمد

احادیث ضعیف السند، تا آن گاه که از صدورشان اطمینان نیافته‏ایم، نمی‏توانند در پرده‏برداری از معنا و مدلول آیات قرآن، حجّت و کاشفی اطمنیان‏بخش باشند؛ امّا این به معنای بی‏فایده بودن آن‏ها نیست. این روایات در موارد بسیار، تصحیف‏ها و تحریف‏های سهوی و عمدی در متن احادیث‏ صحیح را نشان داده و به جریان نقل صحیح حدیث کمک کرده‏اند. این دسته از احادیث، همچنین می‏توانند در عرصه‏های دیگر نیز به کار آیند: گوشه‏ای از فضای فرهنگیِ روزگار رسول خدا و ائمّه علیهم السّلام‏ را به ما بشناسانند و زمینه صدور برخی روایات را روشن ‏کنند؛ به کشف ظهور تصوّری و فهم لغات‏ اساسی و واژه‏های دخیل در فهم احادیث صحیح و هم‏خانواده، یاری ‏رسانند؛ و حتّی گاه، موجب تقویت محتوایی و حصول استفاضه در برخی از احادیث ‏شوند. ما در این جا به چند کاربرد اشاره می‏کنیم.


تفسیر روایی جامع (۱)
144

متأخّران روایات را بر پایه سندشان، به چهار دسته صحیح، موثّق، حسن و ضعیف تقسیم کردند. برای سه دسته نخست، شرط‏هایی را تعریف نمودند و سپس روایتی را که سندش شرط‌های سه دسته نخست را نداشت، ضعیف خواندند.

 ضعیف بودنِ سند یک روایت، به معنای جعلی بودن سند و یا متن آن حدیث نیست؛ بلکه به این معنا است که ما طریق قابل اعتمادی به آن نداریم. بنا بر این، ممکن است چنین روایاتی واقعاً از معصوم علیه السلام صادر شده باشند و ما به هر دلیلی، از شناخت آن بازمانده باشیم.

 کنار نهادن یکسر همه احادیث ضعیف، بدون آن‏که هر مورد را جداگانه بررسی کنیم، ممکن است به حذف بخشی از روایات تفسیریِ صادر شده بینجامد.

 به جای ردّ و انکار یک‌باره احادیث ضعیف، باید از شیوه تخریج کمک گرفت و برای تقویت سندیِ و مضمونی آن‌ها کوشید.

پرسش و پژوهش

۱. کارآمدترین راه برای تقویت روایات تفسیریِ ضعیف السند چیست؟

۲. چرا انکار و ردّ یکسره روایات تفسیریِ ضعیف السند، نادرست است؟

۳. چرا با وجود روایات تفسیریِ ساختگی و تحریف شده، باز باید به احادیث تفسیریِ ضعیف السند مراجعه کرد؟

۴. گستره نقش‏آفرینی روایات ضعیف السند و معتبر السند را در فرایند تفسیر قرآن، با هم مقایسه کنید.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36160
صفحه از 311
پرینت  ارسال به