143
تفسیر روایی جامع (۱)

این روایت، تنها در منابع غیر مشهور و یا بدون سند اهل سنّت نقل شده و از این رو، از جهت سندی ضعیف است؛ امّا می‏توان آن را تحلیل کرد و سپس با این آیه ارتباط داد:

۰.(کَلَّا بَل رَانَ عَلَىٰ قُلُوبِهِم مَّا کَانُوا یَکسِبُونَ.۱

۰.نه چنین است، بلکه آنچه مرتکب می‏شدند، بر دل‏هایشان زنگار نشانده است).

به این شکل، روایت مزبور، همسو با قرآن شمرده می‏شود و مضمونش به وسیله آن، تأیید می‏گردد. البته روایت‏هایی از منابع شیعی را نیز می‏توان مؤیّد این مضمون شمرد.۲

دست‏آورد مهم و ارزشمند این نگاه، آن است که روایات را به قرآن پیوند می‏دهد و بدین سان، حتّی روایات فاقد سند و یا ضعیف السند نیز ما را به فهمی از آیات می‏رسانند که با تحلیل دقیق محتوایشان، قابل تصدیق و پذیرش است. از این رو، متن آیه به عنوان قرینه و پشتوانه معنایی، این دسته از روایات را تقویت و قابل استناد و استفاده می‏کند.

چکیده

 دست‏یابی به شیوه تعامل صحیح با روایات تفسیریِ ضعیف السند، ثمربخش‏تر از بررسی حجّیت روایات تفسیریِ معتبر السند است. دلیل این نکته، فراوانیِ نسبیِ روایات ضعیف السند است.

 تا قرن هفتم هجری، روایات به دو دسته «معتبر» و «نامعتبر» تقسیم می‏شدند. روایاتی که در کتاب‏های شناخته شده و با سند‏های مقبول بودند و یا قرینه‏هایی بر صدور آن‏ها و درستیِ مضمونشان گواهی می‏داد، صحیح و معتبر، ‏و باقی روایات، ضعیف و نامعتبر شمرده می‏شدند.

1.. مطفّفین: آیۀ ۱۴.

2.. مانند روایت امیر المؤمنین علیه السلام: «لا وَجَعَ أَوجَعُ لِلقُلُوبِ مِنَ الذُّنُوبِ؛ هیچ دردی به اندازۀ گناهان، قلب را به درد نمی‌آورد» (الکافی: ج۲ ص۲۷۵ ح۲۸) و روایت امام باقر علیه السلام: «ما مِن شَیءٍ أَفسَد لِلقَلبِ مِن خَطِیئَةٍ، إِنَّ القَلبَ لَیُوَاقِعُ الخَطِیئَةَ فَمَا تَزَالُ بِه حَتَّى تَغلِبَ عَلَیه فَیصَیرَ أَعلَاه أَسفَلَه؛ هیچ چیزی همانند کار خطا، تباه کنندۀ قلب نیست. قلب، دچار خطا می‌شود و به همین حال پیش می‌رود تا این‌که [رفته رفته] خطا بر قلب چیره می‌گردد و قلب واژگونه می‌شود» (الکافی: ج۲ ص۲۶۸ ح۱).


تفسیر روایی جامع (۱)
142

أیّامٍ إلّا رَمْزا)۱.۲

۰.وقتی زکریّا علیه السلام از خداوند خواست که پسری به او ببخشد، فرشتگان [با دادن بشارت به ولادت یحیی] آنچه را باید به او می‌گفتند، گفتند و او دوست داشت که بداند آن صدا، از جانب خداوند است. خداوند به او وحی کرد که نشانه [وحیانی بودنِ] آن سخن، این است که تا سه روز، زبانش از سخن گفتن باز می‌ماند. پس چون زبان او بند آمد و [سه روز] سخن نگفت، پی برد که چنین کاری، جز از خداوند ساخته نیست. و این است معنای سخن خداوند که فرمود: (پرودگارا! برای من نشانه‌ای قرار بده. فرمود: نشانه‌ات این است که سه روز با مردم، جز به اشاره سخن نمی‌گویی).

علامه طباطبایی( ابتدا انکار یکی از مفسّران را نسبت به این دو حدیث نقل می‏کند. مطابق گزارش علامه، این مفسّر گمان دارد که وجود میوه در غیر وقت متعارفش در محراب حضرت مریم علیها السلام و نیز درخواست زکریّا علیه السلام که نشانه‏ای برای تشخیص وحی شیطانی از رحمانی خواسته بوده، اموری غیر قابل اثبات‌اند، و آن‏ها را انکار کرده است. دلیل او عدم ذکر این امور در قرآن و روایات نبوی و نیز نبود گزارش‏های تاریخیِ معتبر در این باره است. علامه در پاسخ به این مفسّر، از شیوه تقویت به قرآن سود جسته و چنین گفته است:

۰.اگرچه روایات در این باره، خالی از ضعف سندی نیستند و لزوم قبول ندارند؛ امّا تدبّر در آیات، موجب تقریب آن‌ها به ذهن می‏شود؛ به‏ویژه آن‏که روایاتِ نقل شده از اهل بیت علیهم السّلام نیز در بر دارنده امری نیستند که نزد عقل جایز نباشد.۳

نمونه دوم. روایت زیر از رسول خدا صلی الله علیه و اله نمونه‌ای دیگر به شمار می‌آید:

۰.وَجَدتُ الخَطیئَةَ سَوادًا فِی القَلبِ، وشَینًا فِی الوَجهِ، و وَهنًا فِی العَمَلِ.۴

۰.خطا را سیاهه‏ای در دل، زشتی‏ای در چهره و سستی‏ای در عمل یافتم.

1.. آل عمران: آیۀ ۴۱.

2.. تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۱۷۲ ح۴۳.

3.. المیزان فی تفسیر القرآن: ج۳ ص۱۸۴.

4.. حلیة الأولیاء: ج۲ ص۱۶۱؛ الفردوس: ج۴ ص۳۸۱ ح۷۱۰۹ .

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36507
صفحه از 311
پرینت  ارسال به