خود منسوب نمود و فرمود: (بَیْتِىَ)۱ و (نَفَخْتُ فِیهِ مِن رُّوحِى).۲
ملا صالح سپس به ضعف «عبد اللّٰه بن بحر» اشاره میکند و میگوید:
۰.او یک راوی کوفی و ضعیف است، امّا ضعفش به صحّت مضمونیِ این حدیث زیانی نمیرساند؛ زیرا آن با عقل و نقل پشتیبانی میشود.۳
نمونه نخست. برای ارائه یک نمونه، از میان تفاسیر شیعی، به همان مسئله و مفهوم «روح» باز میگردیم. روایتی مرسل از عیّاشی، «روح» را آفریدهای بزرگ میداند که متفاوت از جبرئیل علیه السلام و دیگر فرشتگان بزرگ الهی است. متن روایت چنین است:
۰.عن أبی بصیر قال: سمِعتُ أبا عبدِ اللّهِ علیه السلام یقولُ: (یَسئَلُونَکَ عَنِ الرُّوحِ قُلِ الرُّوحُ مِن أَمرِ رَبِّی).۴ قال: «خَلقٌ عظیم أعظَمُ مِن جَبرَئیلَ و میکائیلَ لَم یَکُن مَعَ أحَدٍ مِمَّن مَضَى غَیرَ مُحَمَّدٍ ـ علیه و آله السّلامُ ـ و مَعَ الأئِمَّةِ یُسَدِّدُهُم».۵
۰.ابو بصیر گوید: شنیدم که امام صادق علیه السلام در باره آیه (از تو در باره روح میپرسند. بگو: روح، از امر پروردگار من است) فرمود: «[روح] آفریدهای بزرگ است که از جبرئیل علیه السلام و میکائیل علیه السلام نیز بزرگتر است. همراه با هیچ یک از پیشینیان نبوده، جز محمّد ـ که درود بر او و خاندانش باد ـ و نیز با ائمّه علیهم السّلام همراه است و آنان را استوار [و به دور از لغزش] نگاه میدارد».
ما در جست و جو نتوانستیم به روایتی دست یابیم که سندش طبق دیدگاه رایج رجالشناسان، معتبر تلقّی شود؛ امّا چند روایت مشابه یافتیم که به صحّت این مضمون اطمینان میآورد. عیّاشی خود بلافاصله، دو روایت مرسل دیگر آورده است:
۱.أبو أیّوبَ الخَزّازُ قالَ: «أَعظَمُ مِن جَبرَئیلَ و لَیسَ کَما ظَنَنتَ».۶