135
تفسیر روایی جامع (۱)

شواهد مضمونی برویم. تخریج همان گونه که اسناد متعدّد یک متن را فراهم می‏آورد، می‏تواند ما را به متون هم‏مضمون نیز ‏برساند. البته این کار، نیازمند مهارت در یافتن کلیدواژه‏های لفظی و موضوعی برای گردآوری احادیث هم‏مضمون و مراجعه به تصنیف‏های موضوعیِ مرتبط است.

به سخن دیگر، فراوانیِ نقل یک مضمون، از قرائن مهمّ بر صدور حدیثی است که آن مضمون را در بر دارد. احادیثی که مضمون مشابه و مرتبط دارند، می‏توانند یکدیگر را تقویت کنند. این همان شیوه تعاضد مضمونی و یافتن شواهد و متابعات است.۱ این روایات مشابه، اسناد ضعیفی دارند، امّا چون در کنار یکدیگر قرار بگیرند، بخش مشترک میان خود را تأیید می‏کنند.

گفتنی است که اگر تعداد روایات مشابه چندان فراوان شود که مضمون مشترک آن‏ها متواتر شود، به طور مسلّم اعتبار دارد و «تواتر اجمالی» نامیده می‏شود. در میان محدّثان پیشین، یافتن و آوردن احایث مشابه و متابع، شیوه‏ای معمول و متداول بوده است.۲ ملا صالح مازندرانی در شرح حدیث «عدّة من أصحابنا، عن أحمد بن محمّد بن خالد، عن أبیه، عن عبد اللّٰه بن بحر، عن أبی أیّوب الخزّاز، عن محمّد بن مسلم قال: سَأَلتُ أبا جَعفَرٍ علیه السلام عَمّا یَروونَ أنَّ اللّهَ خَلَقَ آدمَ عَلَى صورَتِهِ» که می‌گوید خداوند آدم علیه السلام را به صورت خویش آفرید، می‏نویسد:

۰.آن، صورتی پدیدآمده و حادث است که خداوند آن را بر گزید و بر دیگر صورت‏ها برتری بخشید. از این رو، آن را به خود نسبت داد؛ همان گونه که کعبه و روح را به

1.. اگر برخی از افراد مذکور در سلسلۀ سند یک حدیث با راویان حدیث مفردى که همان مضمون را نقل نموده‏اند، مشترک باشند، آن حدیث را «متابِع» گویند و اگر مضمون حدیث مفرد با سند دیگرى نقل شود، آن را «شاهد» نامند. البتّه گاهی متابع بر شاهد و به عکس نیز اطلاق مى‏شود. حدیث متابع و شاهد، بیش‏تر، از آن جهت که مؤیّد مضمون حدیث دیگرى هستند، مورد توجّه قرار مى‏گیرند و از این رو، صحّت سند آن‏ها چندان ملاحظه نمی‏شود. ر.ک: نخبة الفکر: ص۳۱ ـ ۳۲؛ شرح صحیح مسلم، نووی: ج۱ ص۳۲؛ درایة الحدیث، نفیسی: ص۲۷۷ ـ ۲۸۰.

2.. ر.ک: فتح الباری: ج۷ ص۱۳۱، ج۱۲ ص۳۷۷؛ مقدّمۀ ابن صلاح: ص۶۶ و… .


تفسیر روایی جامع (۱)
134

إنَّ اللَّه تَبارَکَ و تَعالى أحدٌ صمدٌ، و الصَّمَدُ الشُّی‏ءُ الذی لَیسَ لَهُ جَوفٌ، فإنّما الرُّوحُ خَلقٌ مِن خَلقِهِ لَه بَصَرٌ و قُوَّةٌ و تأییدٌ، یَجعَلهُ فی قُلوبِ الرُّسلِ و المُؤمِنینَ.۱

۰.خداوند ـ تبارک و تعالی‌ ـ یگانه و صمد است. و صمد آن چیزی است که تو خالی نیست. روح نیز یکی از آفریدگان خداوند است که بینایی و توانایی و تأییدی [از سوی خداوند] دارد. خدا آن را در قلب پیامبران و مؤمنان جای می‌دهد.

این خبر به این صورت، اعتبار سندی ندارد؛ امّا با کمک تخریج، دو روایت با همین مضمون می‏یابیم که هیچ کدام مرسل نیستند، بلکه سند کامل و متّصل دارند و یکی از آن‌ها صحیح و معتبر است و مجموعشان برای ما اطمینان می‏آورد. یکی در کتاب کهن و مشهور بصائر الدرجات نقل شده۲ و دیگری با تفاوتی اندک که محتوایی بهتر را ارائه می‌دهد و با سند کامل و صحیح، در کتاب مشهور و معتبر التوحید تألیف شیخ صدوق( آمده است.۳

گفتنی است که تخریج، همیشه به صحّت و اعتبار سند حدیث نمی‏انجامد و چه بسا پس از جست و جو نیز سند کامل و معتبری به دست نیاید. در این صورت، اگر چند سند ضعیف برای یک متن یافت شود که در مجموع به استفاضه بینجامد یا برای ما اطمینان بیاورد، می‏توان به آن اتّکا نمود و در غیر این صورت، باید از گام بعدی کمک گرفت.

۳. یافتن شواهد حدیثی

هر گاه در مرحله تخریج، نتوانیم اعتبار سندیِ حدیث را اثبات کنیم، باید در پیِ یافتن

1.. تفسیر العیّاشی: ج۲ ص۳۱۶ ح۱۶۰.

2.. حدّثنا أحمد بن محمّد و یعقوب بن یزید عن الحسن بن علی بن فضّال عن أبی جمیلة عن محمّد الحلبی عن أبی عبد اللّٰه علیه السلام فی قوله عزّ وجلّ (یَسأَلُونَکَ عَنِ ٱلرُّوحِ قُلِ ٱلرُّوحُ مِن أَمرِ رَبِّى). قال: «إنّ اللّهَ تبارک وتعالى أحدٌ صمدٌ والصَّمَدُ الشَّئُ الَّذِی لَیسَ لَهُ جَوفٌ وإنَّمَا الرُّوح خَلقٌ مِن خَلقِهِ لَه بَصَرٌ وقُوَّةٌ وتأییدٌ یَجعَلُهُ اللّهُ فی قُلوبِ الرُّسُلِ والمُؤمِنینَ». بصائر الدرجات: ص۴۸۲ ح۱۲.

3.. أبی رحمه اللّٰه، قال: حدّثنا سعد بن عبد اللّٰه، قال: حدّثنا أحمد بن محمّد ابن عیسى، عن ابن فضال، عن الحلبی و زرارة، عن أبی عبد اللّٰه علیه السلام قال: «إنَّ اللّهَ تَبارَکَ وَتَعالَى أَحَدٌ صَمَدٌ لَیسَ لَهُ جَوفٌ وإنَّما الرُّوحُ خَلقٌ مِن خَلقِهِ، نَصرٌ وتأییدٌ وقُوّةٌ یَجعَلُهُ اللّهُ فی قُلوبِ الرُّسُلِ والمُؤمِنینَ». التوحید: ص۱۷۱ ح۲.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36442
صفحه از 311
پرینت  ارسال به