تفسیر و کشف مراد الهی قرار داد. مقصود مخالفان هم این نیست که این روایات، معرفت نسبی نیز نمیآورند و یا با استناد به آنها نمیتوان هیچ مطلبی را در باره قرآن به معصوم نسبت داد. بنا بر نظر سوم، «کارآمدیِ محدود خبر معتبر السند در پدید آوردن معرفت نسبی» از یک سو، و «ناتوانیِ آن در پدید آوردن معرفت کامل در تفسیر قرآن» از سوی دیگر، مورد توافق مخالفان و موافقان حجّیت خبر معتبر السند در تفسیر است.۱
گفتنی است که بر پایه نظریه برگزیده، حتّی اخبار ضعیف السند نیز اعتبار نسبی مییابند؛ زیرا میتوانند مفسّر را تا اندازهای به واقع و مدلول آیه نزدیک کنند؛ یعنی اخباری که اعتبار سندی ندارند و احتمال خطا و تصحیف و تحریف در آنها میرود، امّا مخالف قرآن، عقل و احادیث معتبر نیستند.
به احتمال فراوان، همین نکته، دلیل مفسّرانی مانند علامه طباطبایی است که روایت را در عرصه تفسیر حجّت نمیدانند، امّا نه تنها از روایات معتبر السند، بلکه از برخی اخبار ضعیف السند نیز در تفسیر خود استفاده نمودهاند. بنا بر این، به استثنای روایاتِ مخالف کتاب و سنّت و عقل و دیگر معیارهای مسلّم و مقبول، همه روایات تفسیری، در تبیین