113
تفسیر روایی جامع (۱)

خواهد بود. او در پیِ دست یافتن به حجّت قابل احتجاج میان خود و خدای خویش است؛ خداوندی که عالم به نهان و پیدا است و درونِ جان بنده خویش را نیز به عیان می‏بیند و می‏خواند. از این رو، مفسّر باید خود را قانع کند و در پایان فرایند تفسیر خویش، از نتیجه پژوهش خود، مطمئن باشد. او همچنین می‏خواهد آنچه را فهمیده، با دیگران در میان بگذارد و به خداوند منتسب کند. از این رو، نیاز به تکیه‌گاهی برای استناد سخنش دارد. پس باید سند و مأخذ آنچه تفسیر پیامبر و اهل بیتش را گزارش می‏کند، بررسی کرده باشد تا از طریق و مسیر وصول آن، آگاه و مطمئن شود. همچنین باید مفهوم آن برایش روشن باشد و به آنچه دریافته، مطمئن باشد تا بتواند تفسیر خود را مستند سازد.

این بدان معنا است که تنها روایاتی در عرصه تفسیر قرآن حجّیت می‏یابند که به صورت متواتر و یا از طریق مطمئنّ دیگری به ما رسیده باشند؛ یعنی روایاتی که از وثاقت و درستیِ راویان آن‏ها یا قرینه‏های دیگر، اطمینان بیابیم که مضمون آن‏ها صحیح و حکایت‌گر واقعیِ گفتار یا کردار معصوم است. به همین دلیل، روایت‏هایی که اطمینان به صدور آن‏ها نداریم و یا احتمال جعل و تحریف در آن‏ها قوی است، از گردونه اعتبار بیرون گذاشته می‏شوند و در عرصه تفسیر قرآن، به تنهایی مورد استناد قرار نمی‏گیرند.

دلیل اصلی و اجمالی این سخن، سیره عقلا است. آدمیان در کارهای جاری زندگی و نیز در عرصه دانش و پرورش، بر اطمینانِ حاصل از سخن افراد قابل اعتماد، تکیه دارند و عمل و اعتقاد خود را تنها بر پایه گزارش‏های مطمئن بنا می‏کنند. ما بر پایه نقل فردی راست‏گو و قابل اعتماد، به سوی کاری یا جایی می‏شتابیم و بر همین اساس، به وجود چیزی یا وقوع حادثه‏ای، باور پیدا می‏کنیم. درعرصه تفسیر قرآن نیز همین قاعده حکم‌فرما است.

اعتبار خبر واحد در تفسیر

روایات ناظر به قرآن، در دو شکل کلّی به ما می‏رسند: «متواتر لفظی یا معنوی» که مقبول همگان است و سخنی در حجّیت آن نیست،۱ و غیر متواتر که اصطلاحاً «خبر واحد» نامیده می‏شود.

1.. مانند احادیث ناظر به آیۀ ۴۹ سورۀ عنکبوت در بصائر الدرجات: ص۲۲۴ باب ۱۱ (الأئمّة علیهم السّلام أوتوا العلم وأثبت ذلک فی صدورهم).


تفسیر روایی جامع (۱)
112

درس ششم

اعتبار نسبی روایات تفسیری

اهداف درس

گونه‏شناسی روایات تفسیری به لحاظ سند؛

شناخت آرای گوناگون در باره اعتبار روایات تفسیری و دلیل‏های آنان؛

آگاهی از مفهوم «اعتبار نسبی حدیث در تفسیر قرآن» و دلیل آن‏.

درآمد

پس از اثبات اعتبار سنّت نبوی و اهل بیت علیهم السّلام در عرصه تفسیر، می‏توان آنچه را از این سنّت به شکل اطمینان‏بخش حکایت می‏کند، در آستان تفسیر قرآن به کار گرفت. در واقع، به دلیل فاصله بیش از هزار ساله ما از سنّت پیامبر صلی الله علیه و اله و خاندانش، نیازمند حکایت‌گرانی برای وصول به آن هستیم. این حکایت‌گران هر گاه ما را از وجود گفتار و رفتاری از معصومان مطمئن سازند، می‏توانیم از حکایت آنان بهره بجوییم و آن را در عرصه‏های مرتبط و متناسب، از جمله تفسیر قرآن، به کار گیریم.

پس نکته مهم، حصول اطمینان از وجود چنین سخن و کرداری است؛ خواه از طریق خبر و روایت، و خواه از طریق قرینه‏ها و شهود و معرفت.

به سخن دیگر، مفسّر در پی رسیدن به مراد خداوند است و در پیشگاه همو پاسخ‌گو

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36131
صفحه از 311
پرینت  ارسال به