وَ اللّهِ، إنِّی ما أُخبِرَکُ إلّا عَن رَسولِ اللّهِ صلی الله علیه و اله عَن جَبرَئیلَ عَن اللّهِ عَزَّ وجَلَّ.۱
۰.به خدا سوگند، من به تو جز از جانب پیامبر خدا و او از جبرئیل از خدواند عزیز جلیل، خبر نمیدهم.
این رشته، همچنان ادامه دارد؛۲ چنانکه امام رضا علیه السلام با بیانی کلّی در باره سخنان همه اهل بیت و خطاب به یونس بن عبد الرحمان، راوی و شاگرد فرزانه خویش میفرماید:
۰.فَإِنَّا إِن تَحَدَّثنَا حَدَّثنَا بِمُوَافَقَةِ القُرآنِ وَ مُوَافَقَةِ السُّنَّةِ. إِنَّا عَنِ اللَّهِ وَ عَن رَسُولِهِ نُحَدِّثُ، وَ لَا نَقُولُ: «قَالَ فُلَانٌ وَ فُلَانٌ»، فَیَتَنَاقَضَ کَلَامُنَا. إِنَّ کَلَامَ آخِرِنَا مِثلُ کَلَامِ أَوَّلِنَا، وَ کَلَامَ أَوَّلِنَا مُصادِقٌ لکلامِ آخِرِنَا.۳
۰.ما اگر حدیثى بگوییم، سازگار با قرآن و موافق با سنّت مىگوییم. ما از خدا و پیامبر او حدیث مىکنیم و نمىگوییم: «فلان و بهمان چنین گفت» تا سخنمان متناقض باشد. سخن آخرین فرد ما، همانند سخن نخستین فرد ما است و سخن نخستین فرد ما، مؤیّد سخن آخرین ما است.
بر این اساس، از دیدگاه پیروان اهل بیت علیهم السّلام، «سنّت» معنایی عام مییابد و به معنای «قول، فعل و تقریر پیامبر خدا و اهل بیت ایشان» است. امامانِ اهل بیت، انتقال دهنده و ترجمان سنّت پیامبر صلی الله علیه و اله هستند. ایشان در بسط و گسترش سنّت نبوی کوشیده، نکات ناگفته آن را آشکار کرده و در تصحیح گزارشها و نگرش امّت اسلامی به آن، تلاش نمودهاند. از این رو، تمسّک به اهل بیت، کاملترین شکل تمسّک به سنّت و سیره خاتم انبیا بهویژه در عرصه تبیین و تفسیر قرآن است.
افزونه
اینک اگر روایاتی را بیفزاییم که امامان علیهم السّلام را مصداق کامل و گاه انحصاریِ عالمان به تفسیر و تأویل همه قرآن معرّفی کرده است، میتوانیم نتیجه بگیریم که تفسیر اهل بیت علیهم السّلام از