احادیث از نظر سند و روشنترینشان از نظر دلالت، «حدیث ثَقَلَین» است که در آن، پیامبر خدا صلی الله علیه و اله، اهل بیت خود را «همتای قرآن» میخواند و تأکید میفرماید که تمسّک به قرآن و عترت، در کنار هم، مانع از گمراهی امّت اسلامی خواهد شد. این بدان معنا است که ما در فهم قرآن و عمل به آن، نیازمند اهل بیت هستیم؛ همان گونه که برای پی بردن به جایگاه اهل بیت و فهم و نقد سخن و سیره ایشان نیز به قرآن نیازمندیم. متن یکی از گزارشهای متواتر حدیث ثقلین، به نقل از ابو سعید خُدری چنین است که رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمود:
۰.إنّی تارکٌ فیکم الثقلینَ إن تَمَسَّکتُم بِهِ لَن تَضِلّوا، کتابَ اللّه و عِترَتی. و إنّهُما لَن یَتَفَرَّقا حَتّی یَرِدا عَلَیّ الحَوضَ.۱
۰.من در میان شما دو چیز گرانبها بر جای میگذارم که تا وقتی به آن چنگ زنید، هرگز گمراه نخواهید شد؛ کتاب و عترتم. این دو، هرگز از یکدیگر جدا نمیشوند تا آن گاه که در کنار حوض [ِ کوثر] بر من در آیند.
نخستین پیام این حدیث، مرجعیت علمی و دینیِ اهل بیت علیهم السّلام و حجّیت رهنمودهایشان در کنار قرآن و سنّت پیامبر است. افزون بر این، احادیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله بر وجوب تمسّک مسلمانان به اهل بیت دلالت دارند. ایشان خاندان خود را هدایتگران به سوی خداوند و بهشت او، راه رهایی و مسیر رستگاری معرّفی میکنند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله همچنین، اهل بیت گرامی خود را ریسمان آویخته الهی و کشتی نجاتی خوانده که تمسّک و سوار شدن به آن، برای هر کسی که مقصودش خداوند باشد، ضروری است.۲
۲. دانش اهل بیت، دانش پیامبر
دلیل دوم برای مرجعیت علمی و دینی اهل بیت علیهم السّلام، روایاتی است که آنان را وارثان دانش