105
تفسیر روایی جامع (۱)

احادیث از نظر سند و روشن‏ترین‌شان از نظر دلالت، «حدیث ثَقَلَین» است که در آن، پیامبر خدا صلی الله علیه و اله، اهل بیت خود را «همتای قرآن» می‏خواند و تأکید می‏فرماید که تمسّک به قرآن و عترت، در کنار هم، مانع از گم‏راهی امّت اسلامی خواهد شد. این بدان معنا است که ما در فهم قرآن و عمل به آن، نیازمند اهل بیت هستیم؛ همان گونه که برای پی بردن به جایگاه اهل بیت و فهم و نقد سخن و سیره ایشان نیز به قرآن نیازمندیم. متن یکی از گزارش‏های متواتر حدیث ثقلین، به نقل از ابو سعید خُدری چنین است که رسول خدا صلی الله علیه و اله فرمود:

۰.إنّی تارکٌ فیکم الثقلینَ إن تَمَسَّکتُم بِهِ لَن تَضِلّوا، کتابَ اللّه‏ و عِترَتی. و إنّهُما لَن یَتَفَرَّقا حَتّی یَرِدا عَلَیّ الحَوضَ.۱

۰.من در میان شما دو چیز گران‏بها بر جای می‏گذارم که تا وقتی به آن چنگ زنید، هرگز گم‏راه نخواهید شد؛ کتاب و عترتم. این دو، هرگز از یکدیگر جدا نمی‏شوند تا آن گاه که در کنار حوض [ِ کوثر] بر من در آیند.

نخستین پیام این حدیث، مرجعیت علمی و دینیِ اهل بیت علیهم السّلام و حجّیت ره‏نمودهایشان در کنار قرآن و سنّت پیامبر است. افزون بر این، احادیثی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله بر وجوب تمسّک مسلمانان به اهل بیت دلالت دارند. ایشان خاندان خود را هدایت‌گران به سوی خداوند و بهشت او، راه رهایی و مسیر رستگاری معرّفی می‏کنند. پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله همچنین، اهل بیت گرامی خود را ریسمان آویخته الهی و کشتی نجاتی خوانده که تمسّک و سوار شدن به آن، برای هر کسی که مقصودش خداوند باشد، ضروری است.۲

۲. دانش اهل بیت، دانش پیامبر

دلیل دوم برای مرجعیت علمی و دینی اهل بیت علیهم السّلام، روایاتی است که آنان را وارثان دانش

1.. المعجم الصغیر: ج۱ ص۱۳۵. نیز ر.ک: سنن الترمذی: ج۵ ص۶۶۳ ح۳۷۸۸؛ کنز العمّال: ج۱ ص۱۷۳ ح۸۷۳ ؛ اهل بیت علیهم السّلام در قرآن و حدیث: ج۱ ص۱۷۷ (بخش سوم / کاوشی در بارۀ حدیث ثقلین / تاریخ صدور حدیث و مناسبت آن).

2.. ر.ک: اهل بیت علیهم السّلام در قرآن و حدیث: ج۲ ص۵۶۱ (بخش هشتم / حقوق اهل بیت / تمسّک).


تفسیر روایی جامع (۱)
104

قرآن، کسانی را فراز آورد و پیراستگی آنان را با شدّت و تأکید نمایان کند، آن گاه دیدگان جامعه به سوی ایشان جلب می‏شود و یک یک گفتار و رفتار ایشان، مورد دقّت و الگوبرداری قرار می‏گیرد. از این رو، اگر سخن ناپسند و عمل زشتی از ایشان سر بزند، زیانش بسی بیش‏تر از گفتار و رفتار کسانی دیگر و یا حتّی خود ایشان پیش از نزول و یا تطبیق آیه تطهیر بر آنان است.

به استناد آیه تطهیر، گفتار و رفتار اهل بیت علیهم السّلام هیچ گونه آلودگی ندارد و از ناراستی و نادرستی، پیراسته است و از این رو، همه جا مانند سنّت پیامبر صلی الله علیه و اله، حجّیت و اعتبار کامل دارد. به واقع، سنّت و سیره ایشان، ترجمانی از سنّت نبوی و بازتابی از وحی الهی است. نتیجه این سخن، اعتبار همه‌جانبه سیره و گفتار اهل بیت علیهم السّلام در همه عرصه‏ها، و از جمله تفسیر قرآن کریم است. اگر بتوان اثبات کرد که سیره و سخن اهل بیت، ادامه و بازتاب سنّت نبوی است، آن گاه می‏توان از آن‏ها در فهم و تبیین قرآن، بهره‌‌ جست.۱ در این جا سه دلیل بر اعتبار سخن و سیره اهل بیت و هم‌سنگ بودن آن با سنّت نبوی ارائه می‏کنیم.۲

۱. وجوب تمسّک به اهل بیت علیهم السّلام

احادیث متعدّدی از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله بر وجوب تمسّک به اهل بیت علیهم السّلام دلالت دارند.۳ وجوب اخذ به سخن و سیره اهل بیت، به معنای حجّیت و اعتبار آن است؛ زیرا فرمان دادن به اخذ و تمسّک به گفتار و رفتاری که اعتبار ندارد، حکیمانه و عقلایی نیست. یکی از استوارترینِ این

1.. گفتنی است که مصداق «اهل بیت» و مقصود از آن‏ها، در احادیث متعدّدی بیان شده است. ر.ک: أهل البیت علیهم السّلام فی الکتاب و السنّة: ص۵۷ ـ ۷۲ (فصل سوم و چهارم).

2.. این دلایل را از مقدّمۀ مبسوط دانش‏نامۀ قرآن و حدیث وام گرفته‏ایم. برای آگاهی بیش‏تر، ر.ک: همان: ص۴۱ ـ ۴۶ و ج۱۰ ص۷؛ و نیز سنّة أهل البیت، محمّد تقی حکیم.

3.. برای منابع شیعی ر.ک: بصائر الدرجات: ص۴۳۲ باب ۱۷؛ الخصال: ص۶۵ ـ ۶۷ ؛ کمال الدین: ص۲۳ ـ ۲۴۱. و برای منابع اهل سنّت ر.ک: صحیح مسلم: ج۷ ص۱۲۳؛ سنن بیهقی: ج۷ ص۳۱. و نیز بنگرید به کتاب أهل البیت علیهم السّلام فی الکتاب و السّنة که روایات شیعه و اهل سنّت را در این باره، از منابع فراوان گرد آورده است یا ترجمۀ فارسی آن: اهل بیت علیهم السّلام در قرآن و حدیث.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36194
صفحه از 311
پرینت  ارسال به