[چنینن کسانی] جاودانه در آن خواهند ماند).
۰.(قُل أَطِیعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ.۱
۰.بگو: «خدا و پیامبر [ِ او] را اطاعت کنید).
۰.(یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الأَمرِ مِنکم.۲
۰.اى مؤمنان! خدا را اطاعت کنید و نیز پیامبر و اولیاى امر خود را).
۰.(یأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُوا أَطِیعُوا اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ لَا تَوَلَّوا عَنهُ وَ أَنتُم تَسمَعُون.۳
۰.اى مؤمنان! خدا و پیامبرش را اطاعت کنید و از او سرپیچى ننمایید در حالى که [سخنان او را] مىشنوید).
۰.(قُل أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ فَإِن تَوَلَّوا فَإِنَّمَا عَلَیهِ مَا حُمِّلَ وَ عَلَیکم مَّا حُمِّلتُم وَ إِن تُطِیعُوهُ تهْتَدُوا وَ مَا عَلَى ٱلرَّسُولِ إِلَّا ٱلْبَلَاغُ ٱلْمُبِینُ.۴
۰.بگو: «خدا را اطاعت کنید، و از پیامبرش فرمان برید! و اگر سرپیچى نمایید، پیامبر مسئول اعمال خویش است و شما مسئول اعمال خود و اگر اطاعتش کنید، هدایت مییابید و بر فرستاده، جز رساندنی روشنگر، نیست).
این آیات همگی به طور مطلق و بدون قید و شرط، به فرمانبرداری از پیامبر صلی الله علیه و اله و قبول امر و نهی وی دلالت دارند. روشن است که این اطاعت، طبق آخرین آیهای که گذشت، به هدایت میانجامد و در عرصه فهم و تفسیر قرآن نیز به کار میآید. پیامبر صلی الله علیه و اله هدایت مردمان را با ابلاغ و تبیین قرآن، به انجام میرساند و سخن او همان گونه که در ابلاغ نصّ قرآن اعتبار دارد، در توضیح و تبیین آن نیز معتبر است. ضرورت این تبیین، بیشتر در آیات متشابه و مجمل به چشم میآید، امّا منحصر به آنها نیست. دلیل نفی این انحصار، اطلاق و فراگیری عبارتِ «ما نُزِّلَ إلَیهم» در آیه (لِتُبَیِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَیْهِمْ…) و نیز عبارت «ما آتاکم» در آیه (مَا ءَاتَاکُمُ ٱلرَّسُولُ فَخُذُوهُ…) است. این دو آیه اطلاق دارند و بیان تفصیلها و