67
تفسیر روایی جامع (۱)

همین اساس شکل می‏گیرد و به معنای جاری کردن و سرایت دادن حکم یک مصداقِ تصریح شده در قرآن، به مصداق‏های کم پیدا، ناپیدا و نوپدید است. جری، گونه‏ای گستره‏بخشی به مصداق‏های هم‌زمان، یا استمراربخشی به آن در طول زمان است.

بر پایه این تعریف، تفاوت کارکرد جری و تطبیق نیز روشن می‏شود. اگرآیه‏ای عام و فراگیر باشد و از استمرار لازم برخوردار باشد، تنها نیاز به تطبیق معنای آن بر مصادیق ناپیدا و نوپدیدش دارد و به تنهایی و آسانی، به مصادیقِ پدید آمده پس از نزولش نیز سرایت می‌کند و بر آن‏ها انطباق می‏یابد. نیاز به جری، در جایی است که معنای ظاهری آیه، عام نمی‌نماید و یا تطبیقش بر مصادیق نوپدید آن، آسان نیست. برای سرایت دادن آیه به زمانِ پس از نزول و تطبیق بر این گونه مصداق‏ها، باید گستره و استمرار آیه را بشناسیم. روایت امام باقر علیه السلام مفهوم جری را توضیح می‏دهد:

۰.ظَهرُهُ تَنزیلُهُ، وبَطنُهُ تَأویلُهُ، مِنهُ ما قَد مَضی، ومِنهُ ما لَم یکُن، یَجری کما یَجری الشَّمسُ وَالقَمَرُ، کلَّما جاءَ تَأویلُ شَیءٍ مِنهُ یکونُ عَلَی الأَمواتِ کما یکونُ عَلَی الأَحیاءِ، قالَ اللّهُ: (وَمَا یعلَمُ تَأوِیلَهُ إِلاَّ اللَّهُ وَالرَّاسِخُونَ فِی العِلمِ)۱ نَحنُ نَعلَمُهُ.۲

۰.ظاهرش همان تنزیل آن است، و باطنش تأویل آن. پاره‏ای از آن، پیش‏تر تحقّق یافته و چیزهایی از آن، هنوز تحقّق نیافته است. مانند خورشید و ماه جریان دارد. هر گاه تأویل چیزی از آن فرا رسد، برای مردگان چنان خواهد بود که برای زندگان است. خداوند می‏فرماید: (و تأویلش را جز خدا و ریشه‏داران در دانش، کسی نمی‏داند). ما آن را می‏دانیم.

گونه‌ها و نمونه‌های جری

جری، در هر دو عرصه تأویل و تفسیر وجود دارد و از این رو، نمونه‌ها را زیر دو عنوان

1.. آل عمران: آیۀ ۷.

2.. بصائر الدرجات: ص۱۹۶ ح۷؛ بحار الأنوار: ج۹۲ ص۹۷ ح۶۴.


تفسیر روایی جامع (۱)
66

همچنین مفهوم «رجس» در آیه تطهیر۱ بر «شک» تطبیق شده و از ساحت اهل بیت علیهم السّلام دور داشته شده است.۲ تطبیقی دانستن روایات ناظر به این آیه، زمینه تعدّد تفسیرهای گوناگون را فراهم می‌آورد. در برخی روایات، «رجس» را «میلاد جاهلی»۳ دانسته‌اند.

جری و معنای آن

اصطلاح «جری»، برگرفته از روایات اهل بیت علیهم السّلام و شیوه تفسیری ایشان است. علامه طباطبایی( به این شیوه توجّه داد و از آن برای تحلیل بسیاری از روایات ناظر به قرآن و حلّ پاره‏ای تعارض‏ها بهره برد.۴

پایه نظریِ جری، جاودانگی و جهان‌شمولی کتاب خدا است. قرآن، کتابی است برای ابدیت که در هر عصر و زمانه، تازه است و از سوی دیگر، یک متن کهن است که بیش از چهارده قرن از نزول آن می‌گذرد. بر پایه این دو ویژگی، قرآن همیشه جریان و تازگی و شادابی دارد.۵ جری، بر

1.. احزاب: آیۀ ۳۳.

2.. تفسیر العیاشی: ج۱ ص۲۴۹ ح۱۶۹، الکافی: ج۱ ص۲۸۶ ح۱، المیزان فی تفسیر القرآن: ج‏۷، ص۳۵۱.

3.. تفسیر نور الثقلین: ج۴ ص۲۷۷.

4.. مجلّۀ قرآن‏شناخت: شمارۀ پیاپی ۱۲، «مبانی جری و تطبیق از دیدگاه علامه طباطبایی»، شادی نفیسی.

5.. برخی روایات به این دو ویژگی تصریح کرده‏اند، مانند سه روایت از رسول خدا صلی الله علیه و اله: «کلامُ اللّهِ جَدیدٌ غَضٌّ طریٌّ؛ سخن خداوند، نو و تازه و با طراوت است» (الطرف: ص۱۴۴؛ بحار الأنوار: ج۲۲ ص۴۷۷ ح۲۷)؛ نیز «لایَخلُقُ عَلى طولِ الرَّدِّ، ولا یَنقَضی عِبَرُه و‏لا تَفنى عَجائِبُه؛ با تکرار کهنه نمی‌شود، عبرت‌هایش پایان نمی‌پذیرد و شگفتی‌هایش تمامی ندارد» (تفسیر العیّاشی: ج۱ ص۶ ح۱۱)؛ و همچنین «أتانی جَبرئیلُ فقال: یا مُحمّد! إنَّ أُمّتَـکَ مُختَلِفَةٌ بعدَکَ. فقلتُ: فأینَ المَخرَجُ یا جَبرئیلُ؟ قال: کِتابُ اللّهُ، یَقصِمُ اللّهُ کُلَّ جَبّارٍ ومَنِ اعتَصَمَ به نَجا ومَن تَرَکَهُ هَلَکَ، قَولٌ فَصلٌ ولیسَ بِالهزلِ لاتَختَلقُهُ الألسُنُ و‏لا یَنفَدُ عَن طولِ الرَّدِّ ولا تَفنَى عَجائِبُهُ. فیهِ نَبَأُ مَن کانَ قَبلَکُم وخَبَرٌ ما هوَ کائِنٌ بَعدَکم؛ جبرئیل نزد من آمد و خبر داد که امّتم پس از من دچار اختلاف خواهند شد. پرسیدم: چاره چیست؟ گفت: کتاب خدا. خداوند [با قرآن] هر جبّاری را در هم می‌شکند. هر کس به قرآن چنگ زند، نجات می‌یابد و هر کس آن را رها کند، هلاک می‌شود. گفتاری قاطع و روشن است و سخن بیهوده نیست. زبانی آن را بر نساخته و با تکرار، تمام نمی‌شود و شگفتی‌هایش پایان‌پذیر نیست. خبر پیشینیانِ شما و خبر آنچه پس از شما رخ خواهد داد، در آن آمده است» (مسند أبی یعلی: ج۱ ص۳۰۳ ح۳۶۷). و روایت جابر از امام صادق علیه السلام که فرمود: «کِتابُ اللّهِ، فیهِ نَبَأُ ما قَبلَکُم وخَبَرُ ما بَعدَکُم وفُصلُ ما بَینَکُم ونَحنُ نَعلَمُهُ؛ در قرآن، (( خبر پیشینیان شما و آنچه پس از شما است، آمده و قطع‌کنندۀ اختلاف میان شما است، و ما بدان علم داریم» (بصائر الدرجات: ص۲۱۶ ح۱۰).

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36326
صفحه از 311
پرینت  ارسال به