61
تفسیر روایی جامع (۱)

خارجی برای مفهوم ذهنی است. تطبیق، معنایی مستقل از جری است و همیشه نیازمند آن نیست؛امّا گاه بعد از گسترش دادن متن و یا جریان و استمراربخشیدن به آن، میسّر می‏شود که توضیح آن در جری می‏آید. شماری از اسباب نزول‏ها، نشان‏دهنده نخستین مصداق از مفهوم آیه هستند و از این رو، به فهم آیه کمک می‏کنند. افزون بر این، در روایات متعدّدی، اهل بیت علیهم السّلام به عنوان مصداق‏های منحصر یا کامل یک آیه معرّفی شده‌اند و آیه بر آن‏ها تطبیق داده شده است. این گونه روایات، در تفاسیر و کتاب‏های حدیث شیعه و به‏ویژه در روایات ناظر به فضایل و مناقب اهل بیت علیهم السّلام، فراوان به چشم می‏آیند.۱

گونه‌‌ها و نمونه‌های تطبیق

تطبیق‌های متداول، رایج و ساده را با توجّه به مصداقشان، به چند دسته می‌توان تقسیم کرد؛ بدین ترتیب که روایات تطبیقی، گاه به مصداق آشکار آیه اشاره دارند، گاه ناظر به فردِ برترند، و گاه ناظر به فردِ منحصر. برای هر یک از این گونه‌ها نمونه می‌آوریم.

۱. مصداق آشکار

روایات فراوانی به تطبیق آیات بر مصداق‌های روشن و آشکار پرداخته‌اند. پذیرش و تصدیق این تطبیق‌ها آسان است. روایت سلام بن مستنیر، نمونه یک تطبیق روشن است:

۰.سلام بن المستنیر عن أبی جعفر علیه السلام فی قوله تعالى: (قُلْ هَذِهِ‏ سَبِیلِى أَدْعُوا إِلَى ٱللَّهِ عَلَىٰ بَصِیرَةٍ أَنَا وَ مَنِ ٱتَّبَعَنِى)۲ قال: «ذاکَ رسولُ اللّهِ ـ صلّى اللّه علیهِ وآلِهِ ـ و أمیرُ المؤمنینَ علیه السلام و الأوصیاءُ من بَعدِهِم».

۰.سلام بن مستنیر می گوید: امام باقر علیه السلام در باره سخن خدای متعال: (بگو: این، راه من است که من با بصیرت و بینایی، به سوی آن فرا می‌خوانم و پیروانم [نیز چنین می‌کنند])، فرمود: «آن، پیامبر خدا صلی الله علیه و اله و امیر مؤمنان و اوصیای پس از

1.. ر.ک: الکافی: ج۱ ص۴۱۲ ـ ۴۳۶ (بابٌ فیه نکت ونتف من التنزیل فی الولایة).

2.. یوسف: آیۀ ۱۰۸.


تفسیر روایی جامع (۱)
60

درس سوم

جری و تطبیق

اهداف درس

مفهوم‏شناسی و گونه‏شناسی جری و تطبیق؛

بررسی تفاوت درونیِ جری با تطبیق؛

تبیین رابطه جری، تفسیر و تأویل؛

تحلیل برخی از نمونه‏های جری تفسیری و تأویلی.

درآمد

در ادامه کارکردهای روایات ناظر به قرآن، به دو کارکرد «جری» و «تطبیق» در روایات تفسیری می‏پردازیم. شماری از روایات، مصادیقی برای آیات شریف قرآن ارائه کرده‏اند. بسیاری از این تطبیق‏ها، متعارف و قابل فهم است؛ امّا فهم برخی از آن‏ها در گروی تحلیل ذهنی و آگاهی از پسْ زمینه آن است.

در این درس، به مفهوم‌شناسی و گونه‌‌شناسی جری و تطبیق می‏پردازیم، ارتباط آن دو را با تفسیر و تأویل بررسی می‏کنیم و چندین نمونه برای گونه‏های متنوّع جری و تطبیق نشان می‏دهیم.

تطبیق و معنای آن

اصطلاح «تطبیق» به صورت ساده و متعارف، همان حمل مفهوم بر مصداق و ارائه فرد

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36355
صفحه از 311
پرینت  ارسال به