281
تفسیر روایی جامع (۱)

نظر مخالفان تفسیر بر خاسته است. طبری آیات قرآن را به سه دسته تقسیم کرده است: تفسیر دسته نخست، از توان انسان بیرون و ویژه خداوند است. تفسیر دسته دوم، در توان پیامبر صلی الله علیه و اله نیز هست و دسته سوم، آیاتی هستند که اهل زبان قرآن، راهی به تفسیر آن دارند. طبری برای فهم دسته اخیر، از زبان و ادب عربی و برای فهم دسته دوم، از روایات قابل اطمینان کمک می‏جوید؛ یعنی روایاتی که صدورشان از پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله با نقل مستفیض و یا از طریق افراد عادل و دقیق، ثابت شده باشد یا قرینه‏های صحّت، آن‏ها را همراهی کنند.۱

طبری روایات را با اسناد مکرّر آن‏ها می‏آورد و از این رو، تفسیر او آکنده از احادیثِ هم مضمون است. او ابتدا نظر تفسیری خود را ذیل آیه می‏آورد و سپس مستندات رواییِ سخن خود را گزارش می‏کند. طبری اعراب مواضع حسّاس و واژگان مشکل را توضیح می‏دهد و گاه قرائت‏های اختلافی را یادآور می‏شود. طبری در قرائت، صاحب نظر و دارای تألیف است. از این رو، قرائت صحیح آیه را معیّن می‏کند و با کمک سیاق و استفاده از دیگر آیات، به تفسیر فشرده آن می‏پردازد. او در تفسیر نیز اختلاف‏ها را ذکر و مستندات هر یک از اقوال را گزارش می‏کند. طبری در موارد بسیاری، نظر برگزیده خود را ارائه می‏دهد.

در باره تفسیر طبری کتاب‏ها و مقاله‏های فراوانی نوشته شده که برخی از آن‏ها روش و اسلوب طبری را تحلیل و نقد کرده‏اند.۲ تفسیر طبری به آسیب‏هایی نیز دچار است که در بخش آسیب‌شناسی، آن‏ها را گزارش خواهیم نمود.

۲. تفسیر القرآن العظیم (ابن أبی حاتم)

در حوزه تفسیری اهل سنّت، دو تفسیر روایی به نام تفسیر القرآن العظیم نوشته شده است:

1.. ر.ک: تفسیر الطبری: ص۳۰ ؛ مکاتب تفسیری: ج۳ ص۵۸.

2.. ر.ک: مکاتب تفسیری: ج۳ ص۵۸ پانوشت ۳ و ص۶۲ پانوشت ۲.


تفسیر روایی جامع (۱)
280

۱. جامع البیان عن تأویل آی القرآن

کتاب جامع البیان عن تأویل آی القرآن، نوشته ابو جعفر محمّد بن جریر طبری، فقیه، مورّخ و مفسّر پرکار و کم‌نظیر اهل سنّت است که اثر تاریخی‏اش شهرتی بسزا دارد. او در سال ۲۲۴ ق. در آمل زاده شد و در سال ۳۱۰ ق. در بغداد از دنیا رفت. برخی، تفسیر طبری را کهن‏ترین تفسیر روایی اهل سنّت می‏پندارند؛ امّا واقعیت این است که تفاسیر رواییِ بسیارى پیش از آن نوشته شده بود. با این حال، تفسیر طبری مشهورترین و مهم‏ترین تفسیر در میان تفاسیر کهن اهل سنّت است و مفسّران بزرگی مانند سیوطی آن را ستوده‏اند.۱

مؤلّف، خود از این تفسیر با عنوان جامع البیان عن تأویل آی القرآن یاد کرده است؛۲ امّا آن یک تفسیر تأویلی نیست و حتّی یک تفسیر محض روایی نیز به شمار نمی‏آید. طبری به مباحث تاریخی، ادبی، قرائت و اسباب نزول هم بسیار پرداخته و آن‏ها را در کتابش عرضه کرده است. وی برای بیش‏تر آیات قرآن، روایت تفسیری یافته و در تفسیر بسیاری از آیه‏ها، بیش از یک روایت آورده است و از این رو، کتاب او یک تفسیر رواییِ جامع است که به دلیل اشتمال بر مباحث ادبی، شواهد شعری، برخی بحث‏های فقهی در ذیل آیات الاحکام و نیز استفاده از اقوال مفسّران پیشین مانند ابن عبّاس، و نقد و ترجیح آرای تفسیری، تا حدّی اجتهادی نیز به شمار می‏رود.

طبری مقدّمه‏ای بر تفسیرش نگاشته و در آن، انگیزه نوشتن تفسیرش را بیان کرده و از برخی مباحث علوم قرآنی و نیز اصول و قواعد تفسیر نیز سخن گفته است؛ مباحثی مانند روایات «سبعة احرف»، واژگان دخیل (غیر عربی) در قرآن، نام‌های قرآن و سوره‏های آن. طبری همچنین در این مقدّمه، روایت‏های ناظر به «تفسیر به رأی» را تحلیل کرده و به انکار

1.. ر.ک: الإتقان: ج۲ ص۱۲۳۵ و ۱۲۳۷؛ تاریخ بغداد: ج۲ ص۱۶۳.

2.. طبری در تفسیرش چنین نامی نیاورده؛ امّا در کتاب تاریخ خود چنین نوشته است: «قد حکینا منها جملاً فی کتابنا المسمّی: جامع البیان عن تأویل آی القرآن». تاریخ الامم و الملوک: ج۱ ص۸۹ . نیز ر.ک: معجم الادباء: ج۱۸ ص۴۴ و ۶۱.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36427
صفحه از 311
پرینت  ارسال به