261
تفسیر روایی جامع (۱)

بر خلاف شخصیت فرات کوفی، تفسیرش در قرن پنجم، تا حدودی شناخته‏شده بوده و حاکم حَسَکانی (م۴۹۰ق) گاه از تفسیر او،۱ و در موارد فراوان از خود او، حدیث نقل کرده است.۲ محمّد بن علی شجری (م۴۴۵ق) نیز چندین حدیث از فرات بن ابراهیم نقل کرده است.۳ نسخه‏های در دسترس فراوان‏اند،۴ امّا همه به قرن دهم و پس از آن تعلّق دارند.۵ از این رو، شاهد بیش از پانصد سال فاصله میان این نسخه‏‏ها و نُسخ کهن آن هستیم. با این حال، محدّثان بزرگ متأخّر مانند شیخ حرّ عاملی و علامه مجلسی، در جوامع حدیثی خود از آن نقل کرده‏اند.۶ علامه مجلسی مطالبی نیز حاکی از اعتمادش به این تفسیر نوشته است.۷

مشکل دیگر که در تفسیر فرات به چشم می‏آید، ضعف بسیاری از اسناد آن است. حدود هشتاد درصد اسناد آن، منقطع۸ ـ یعنی با حذف واسطه‏ها و با عبارت: «قال فلانٌ معنعناً» ـ و تعداد قابل توجّهی از آن‌ها مشتمل بر افراد تضعیف‏شده‏ای مانند عُبید بن کثیر و جعفر بن محمّد فزاری است.۹

مجموع این دو ضعف، ما را ناگزیر می‏سازد که روایات تفسیری و تأویلیِ تفسیر فرات را ضعیف بشماریم، هرچند این به معنای کنار نهادن همه آن نیست؛ زیرا بخشی از احادیث

1.. شواهد التنزیل: ج۱ ص۵۶ ، ج۲ ص۲۰۸.

2.. همان: ج۱ ص۵۶ و ۷۸ و ۱۵۱ و ۱۸۳ و ۲۰۸ و ۲۶۷ و ۳۳۶ و موارد فراوان دیگر. گفتنی است که در بسیاری از این موارد، حاکم حسکانی به گونۀ مستقیم، از فرات بن ابراهیم نقل حدیث می‏کند که به احتمال فراوان، از کتاب تفسیر او است، و گاهی هم با سند نقل می‏کند که در مواردی همان سند و حدیث موجود در تفسیر فرات است.

3.. فضل زیارة الحسین علیه السلام، شجری: ص۴۶ ح۲۲ ص۴۹ ح۲۶ ص۵۰ ح۲۷ ص۶۱ ح۴۲ ص۶۴ ح۴۶ و… .

4.ر.ک: الذریعة: ج۴ ص۲۹۹.

5.. ر.ک: تفسیر فرات‌، تحقیق محمّد الکاظم: مقدّمۀ محقّق ص۱۹.

6.. ر.ک: وسائل الشیعة: ج۹ ص۳۹۴ ح۷، ج۱۰ ص۴۴۶ ح۱۳، ج۱۷ ص۱۴۸ ح۸ ، ج۲۷ ص۶۱ و ۷۶ و ۱۸۷ و ۲۰۲ و…؛ بحار الأنوار: ج۶ ص۱۶۲ و ۱۹۴، ج۷ ص۱۱۲ و ۱۲۸ و ۱۹۴ و ۲۰۰ و ۲۰۳ و موارد فراوان دیگر.

7.. ر.ک: بحار الأنوار: ج۱ ص۳۷.

8.. تفسیر فرات، بازشناسی میراث کهن شیعه، مریم قبادی: ص۲۱۸.

9.. برای نمونه، ر.ک: تفسیر فرات: ص۱۰۰ ـ ۱۰۳ و ۸۰ ـ ۹۰. گفتنی است که بیش از صد مورد نقل فرات از جعفر بن محمّد فزاری شمارش شده است.


تفسیر روایی جامع (۱)
260

شیعه به چشم می‏آید.۱

۴. تفسیر فرات الکوفی

این تفسیر در بر دارنده حدود ۷۷۰ حدیث، و تألیف ابو القاسم فرات بن ابراهیم بن فرات کوفی، از عالمان ناشناخته است.۲ تفسیر فرات روایات ناظر به ۵۳۰ آیه را از سراسر قرآن گزارش کرده است.۳ این روایات، بیش‏تر تأویلی و در باره آموزه‏های شیعی و فضایل اهل بیت علیهم السّلام است؛ هرچند شمار محدودی از روایات را می‏توان شاهد بر گرایش‏های مؤلّف به مذهب زیدیه دانست.۴ گفتنی است حدود یک چهارم روایات این تفسیر، از غیر معصومان و کسانی مانند ابن عبّاس و زید بن علی است. تفسیر فرات، یک تفسیر رواییِ محض است و شرح و نقد حدیث و یا بحث ادبی و تاریخی ندارد.

علی‏رغم کثرت مشایخ و استادان فرات که بیش از صد تن هستند، هیچ یک از رجال‏شناسان متقدّم شیعه مانند کشّی، نجاشی و شیخ طوسی، و حتّی متأخّرانی مانند ابن داوود و علامه حلّی، او را معرّفی نکرده‏اند و از این رو، بیش‏تر اطلاعات ما در باره او، از طریق همین تفسیر و نیز ذکر او در برخی از اسناد کتب شیخ صدوق مانند: الأمالی، الخصال، علل الشرائع، و عیون أخبار الرضا علیه السلام است.۵

1.. برای نمونه‏های فقهی ـ تفسیری، ر.ک: همان ص۱۶۲ ح۲۲۱ ص۱۷۷ ح۲۶۱ ص۲۰۰ و ۲۰۱ و… .

2.. ر.ک: تفسیر فرات، بازشناسی میراث کهن شیعه، مریم قبادی؛ الذریعة: ج۴ ص۲۹۸ ش ۱۳۰۹؛ دانش‏نامۀ جهان اسلام: ج۷ ص۷۰۴ «تفسیر فرات»، کریمی زنجانی.

3.. در تفسیر فرات، روایتی ناظر به سوره‏های دخان، تغابن، نوح، مزّمل و چندین سورۀ جزء آخر مانند انفطار، بروج، طارق و… ، دیده نشده است.

4.. روایات در بارۀ فضایل، مانند: ص۵۴ ح۱۲ و ص۵۶ ح۱۵ و ص۱۳۷ ح۱۶۳ و ص۳۱۹ ح۴۳۳ و ۴۳۴ و… . روایتی هم که آن را می‏توان گواه گرایش به زیدیه دانست: ص۳۳۹ ح۷ (که معصومان را تنها پنج تن آل عبا می‏داند). نیز: ص۳۴۷ ح۱ (که متن آن دلالت بر قیام مسلّحانه دارد که دیدگاه غالب در میان زیدیه است). روایاتی نیز بر امامی بودن او دلالت دارد، مانند: ص۷۴ ح۴۸ (که بر ظهور حضرت مهدی علیه السلام به عنوان «حجّت منتقم» دلالت دارد) و نیز روایات دیگری در بارۀ حضرت قائم علیه السلام، مانند: ص۱۹۳ ح۲۴۹ و ص۴۶۴ ح۶۰۷ و ص۴۸۱ ح۶۲۷ و ص۵۸۱ ح۷۴۷. گفتنی است که نقل فرات از امام باقر علیه السلام و امامان پس از او، شاهدی دیگر بر امامی بودن او است، مانند: ص۲۸۹ ح۳۹۲ ص۲۹۱ ح۳۹۳ ص۴۵۹ ح۶۰۰ ص۴۶۰ ح۶۰۱ ص۴۶۱ ح۶۰۴ .

5.. ر.ک: الأمالی، صدوق: ص۵۷ و ۱۸۷ و ۲۹۱ و ۴۴۷ و ۴۹۱ و ۵۳۴ و ۶۵۹ و ۶۹۲؛ الخصال: ص۴۱۸ و ۴۵۷؛ علل الشرائع: ص۵ و ۱۳۵ و ۱۴۲ و ۱۷۲؛ عیون أخبار الرضا علیه السلام: ج۱ ص۵۳ ، ج۲ ص۲۳۷.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36730
صفحه از 311
پرینت  ارسال به