255
تفسیر روایی جامع (۱)

این‏ها به علاوه قرینه‏های دیگری که استاد محمّد جواد شبیری در دانش‏نامه جهان اسلام بر شمرده است، این احتمال را تقویت می‌کند که مؤلّف کتابِ در دسترس ما، علی بن ابراهیم نیست و به احتمال فراوان، مؤلّف کتاب ـ همان گونه که آیت اللّٰه شبیری زنجانی حدس زده‏اند ـ علی بن ابی سهل مشهور به علی بن حاتم قزوینی۱ (زنده در ۳۵۰ق) است که اغلب راویان ذکر شده در جزء دوم تفسیر، از استادان و مشایخ او بوده‏اند. گویا علی بن حاتم، تفسیر قمی را اصل قرار داده و با افزودن روایات دیگر، کتاب موجود را فراهم آورده است.

مشکل دیگر این است که برخی از مطالب نسخه موجود، با آنچه در کتاب‏هایی مانند تأویل الآیات۲ از کتاب تفسیر علی بن ابراهیم قمی نقل شده، تفاوت دارد.۳ این مشکل، در سند برخی از احادیث کتاب نیز دیده می‏شود که گاه سندِ کامل‏ترِ همان حدیث، در کتاب الکافی آمده،۴ و این بدان معنا است که سند کتاب تا معصومان نیز خالی از افتادگی و ارسال نیست.

بر پایه آنچه گذشت، در استناد به روایات این کتاب و استفاده تفسیری از آن‏ها، نیازمند بررسی سندی و به ویژه متنیِ آن‏ها هستیم؛ اگرچه بی‏اعتبار دانستنِ همه احادیث آن نیز پذیرفتنی نیست؛ زیرا می‏توانیم به کمک فنّ تخریج و مأخذیابی و مشابه‏یابی، احادیث ضعیف السند کتاب را اعتبار ببخشیم. این‏که مؤلّف به برخی از منابع خود ـ مانند تفسیر

1.. نجاشی، علی بن حاتم را توثیق کرده؛ امّا بر این باور است که او از ضعفا نقل می‏کند. شیخ طوسی نیز کتاب‏های او را فراوان، خوب و قابل اعتماد خوانده است؛ ولی هیچ یک، کتاب تفسیر به او نسبت نداده‏اند. ر. ک: رجال، نجاشی: ص۲۶۳ ش ۶۸۸؛ الفهرست، طوسی: ص۱۶۳ ش ۴۲۵.

2.. کتاب تأویل الآیات الظاهرة فی فضائل العترة الطاهرة، نوشتۀ سیّد شرف الدین علی حسینی استرآبادی (م۹۴۰ق) است. قرائن و شواهد، حاکی از آن است که نسخۀ اصیل و دست‌نخوردۀ تفسیر قمی در اختیار مرحوم استرآبادی بوده است. همین ویژگی در بارۀ کتاب مختصر بصائر الدرجات نوشتۀ مرحوم حسن بن سلیمان حلّی (زنده در ۸۰۲ق) نیز مطرح است. از این رو، اگر روایتی در این دو کتاب، از تفسیر علی بن ابراهیم نقل شده باشد، می‌توان پذیرفت که در نسخۀ اصلی تفسیر القمیّ موجود بوده است؛ هرچند در نسخه‌های فعلی، نباشد.

3.. ر.ک: جلد دوم این کتاب: درس دوم، آسیب‌های تفاسیر روایی متقدم شیعه.

4.. برای نمونه، ر.ک: تفسیر القمّی: ج۱ ص۳۲: حدیث مربوط به گونه‏های کفر که سند آن در الکافی (ج ۲ ص۳۸۹ ح۱) کامل‏تر آمده است.


تفسیر روایی جامع (۱)
254

شیخ طوسی نیز چنین کرده است.۱ این امر نشان‏دهنده شهرت تفسیر علی بن ابراهیم در قرن چهارم است.۲ هر دو عالم کتاب‏شناس شیعه، نجاشی و شیخ طوسی، به کتاب‏های علی بن ابراهیم و از جمله تفسیر او، طریق‏های متّصل و معلوم دارند و طریق شیخ طوسی مورد اعتماد است.۳ از این رو، وصول کتاب به نسل‏های پس از مؤلّف، مشکل ندارد. مشکل جدّی، در نسخه‏های موجود کتاب است.

نسخه‏ای که در روزگار کنونی به نام تفسیر علی بن ابراهیم در دست داریم، عبارت‏هایی دارد که انتساب دست کم بخشی از کتاب موجود را به علی بن ابراهیم تضعیف می‏کند. برای نمونه، در کتاب موجود، پس از نقل عبارتی از تفسیر ابو جارود، به «تفسیر قمی» باز می‏گردد و این عبارت را به کار می‏برد: «و رجع إلى تفسیر علی بن إبراهیم».۴ گویی نویسنده کتاب، فرد دیگری غیر از علی ابن ابراهیم قمی است؛ فردی که از چند کتاب تفسیری و از جمله از تفسیر قمی، برای تدوین تفسیر خود بهره برده است. افزون بر این، احادیثی از محدّثانِ بعد از علی بن ابراهیم مانند ابن عقده (۲۴۹ ـ ۳۳۲ق)، محمّد بن عبد اللّٰه بن جعفر حمیری و ابن همّام اسکافی (م۳۳۶ق) در نسخه موجود نقل شده، که در هیچ سندی دیده نشده است که علی بن ابراهیم از آن‏ها روایت کند. در موارد متعدّدی نیز روایات کتاب به جای این‏که به گونه مستقیم از استادان و مشایخ علی بن ابراهیم ـ مانند احمد بن محمّد بن عیسی، محمّد بن عیسی بن عبید و برقی ـ نقل شوند، واسطه‏ دارند و از طریق افراد معاصر با علی بن ابراهیم نقل شده‏اند.

1.. همان. نیز الفهرست، طوسی: ص۱۵۲ ش ۳۸۰.

2.. در برخی از منابع آن دوره، منقولاتی از این تفسیر به چشم می‏آید، مانند: تهذیب الأحکام: ج۴ ص۴۹ ح۳: «... و ذَکَر علی بن ابراهیم بن هاشم فی کتاب التفسیر تفصیل هذه الثمانیة الأصناف»؛ مجمع البیان: ج۱ ص۳۷۷ و ۳۸۴ و ۳۹۰؛ إعلام الوری: ج۱ ص۲۹۶.

3.. یک طریق شیخ طوسی، از استادش شیخ مفید و او از شیخ صدوق از پدرش است، و طریق دیگری هم دارد. الفهرست، طوسی: ص۱۵۲ و ۱۵۳.

4.. تفسیر القمّی: ج۱ ص۱۲۰ و ۲۷۱ و ۳۱۳، ج۲ ص۳۶۰.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36585
صفحه از 311
پرینت  ارسال به