غریب و دور از ذهن دارند و گاه مخالف با مقبولات تاریخی و دیگر مسلّماتاند (مانند روایت حاکی از مخاصمه حجّاج با مختار ثقفی که مشتمل بر چند مطلب غریب و ناسازگار با تاریخ است).۱ دسته سوم نیز ـ که بیشترِ روایات کتاب، از این دستهاند ـ نه مانند دسته نخست، قرینهای موافق همراهیشان میکند و نه مشتمل بر مطالب نامقبولاند.
بر این پایه و با توجّه به شیوه پیشنهاد شده در استفاده از احادیث ضعیف السند،۲ روایات موجود در این کتاب را به سادگی و بدون تحقیق، به اهل بیت علیهم السّلام نسبت نمیدهیم؛ بلکه با یاری گرفتن از فنّ تخریج، منابع دیگر را برای مستند کردن آنها میکاویم و در صورتِ یافتن قرینههای صدوری و مضمونی، روایاتِ اعتبار یافته را در فرایند تفسیر به کار میبریم.
۲. تفسیر القمی
علی بن ابراهیم بن هاشم قمی (زنده در ۳۰۷ق)، از عالمان بزرگ شیعه در عصر غیبت صغرا است. او از فقیهان و محدّثان بزرگ حوزه قم بوده و چنان مورد اعتماد و گسترده دانش بوده که کلینی حدود نیمی از احادیث الکافی را از طریق او نقل کرده است.۳ نجاشی وی را به صراحت توثیق کرده و او را «ثبت، معتمد و صحیح المذهب» دانسته است.۴ نجاشی همچنین به هنگام شمارش تألیفات علی بن ابراهیم، نخست از کتاب التفسیر او نام برده و
1.. ر.ک: التفسیر المنسوب إلی الإمام العسکری علیه السلام: ص۵۴۸ ـ ۵۵۳.
2.. ر.ک: درس ۷.
3.. ر.ک: دانشنامۀ جهان اسلام: ج۷ ص۷۰۰ مدخل «تفسیر علی بن ابراهیم قمی»، سیّد محمّد جواد شبیری؛ فرهنگ کتب حدیثی شیعه، محمود مدنی بجستانی: ج۱ ص۲۲۶؛ کیهان اندیشه، شمارۀ ۳۲، مهر و آبان ۱۳۶۹: «پژوهشی پیرامون تفسیر قمی»، موسوی؛ علی بن ابراهیم و تفسیر قمی، زهرا آشیان.
4.. رجال النجاشی: ص۲۶۰ ش ۶۸۰.