241
تفسیر روایی جامع (۱)

باشند. در صورتی فروتر، دست کم نیاز به دو گروه عالم مرتبط با هم داریم: مفسّران آشنا به مسائل و دانش‏های روز، و دانشمندان پی‌جوی حلّ مسائل از دل قرآن. اگر این دو دسته پدید آیند و در کنار هم قرار گیرند یا هر دو گونه دانش تفسیر و علم روز در درون برخی عالمان گرد بیاید، می‏توان امید داشت که شاهد ارائه راه حل‏های عمیق و گسترده قرآنی برای حلّ مسائل بشری باشیم.

امّا این همه، وظیفه امروز ما را سبک نمی‏کند. ما می‏توانیم در فرجام تفسیر رواییِ جامع، با بیرون کشیدن برخی پیام‏ها و نمایه‏ها از دل قرآن، راه را برای چنین گفت و گویی باز کنیم؛ گفت و گویی برخاسته از کوشش‏های ذهنی و با تمرکز کامل بر معنای هر آیه از یک سو، و اندیشیدن به سؤال‏های امروز بشر از سوی دیگر. این تلاش سخت، می‏تواند ما را به دریافتی نو و بدیع برساند که از ره‏گذرِ توانا دیدن آیات قرآن در حلّ موضوعات بشری حاصل می‏آید و در نتیجه آن، فلان آیه را ناظر به فلان موضوع و پاسخ‏گوی فلان پرسش خواهیم دید.

به سخن دیگر، دقّت در مقصود هر قطعه از صدر و ذیل آیه و هر عبارت کوچک و بزرگ آیه و متناظر کردن آن با مسائل همیشگی یا نوپدید جامعه بشری، می‏تواند ما را به برداشت‏هایی نو از آیه برساند که به ذهن مفسّران پیشین نرسیده؛ به این دلیل ‏که سؤال آن در عرصه زندگی و یا ذهن آن‏ها نبوده است.

گفتنی است که استخراج پیام از متن، گاه با نگرش انعکاسی به متن است و گاه انتزاعی. در نگرش انعکاسی، به مفاهیم بازتابیده از متن نظر می‏شود، بی آن‏که به ژرف‏نگری‏های ریز و ظریف ذهنی روی بیاوریم. برای نمونه، فرمان به استعاذه از زنان افسونگر، یعنی (ٱلنَّفَّاثَاتِ فِی ٱلْعُقَدِ۱ می‏تواند ناظر به خطر یا فراوانیِ چشم‌گیر زنان ساحر، دست کم در عصر نزول سوره باشد.

امّا در پیام‏های انتزاعی، به گفته‏های نهفته و حتّی ناگفته‏های متن گوش می‏سپاریم و با

1.. سورۀ فلق، آیۀ ۵.


تفسیر روایی جامع (۱)
240

هرچند سخن بلند و دقیق امام علی علیه السلام را در تقسیم چهارگانه ایشان از یاد نمی‏بریم.۱

فرجام کار: تفسیر عصری

برقرار کردن پیوند میان قرآن و پرسش‏های بشری، کاری سترگ و لازم و یکی از اهداف تفسیر است. ما بر این باوریم که قرآن هیچ گاه کهنه نمی‏شود و همیشه نو و تازه است.۲ اثبات این ادّعا در عمل، به پیوند میان قرآن و عصر امروز می‏انجامد و برای رسیدن به این دست‏آورد بزرگ، نیازمندیم که تناظر و نگاه مشترکی به مسائل امروز بشر ایجاد کنیم. اگر بخواهیم دست کم برخی از پرسش‏های اساسی را در عرصه اقتصاد، فرهنگ، سیاست، هنر و… با استناد به قرآن پاسخ دهیم، باید از گفت و گوی متقابل و گام به گامِ قرآن پژوهان و دانشمندان هر علم استقبال کنیم و از تعرّض‏ها و تعارض‏ها نهراسیم. این گفت و گوی پله پله می‏تواند سؤال‏های نوی را در برابر متن مورد تفسیر قرار دهد، آن را به سخن در آورد و به اصطلاح، از آن استنطاق کند. البتّه در این گفت و گوی علمی نیز نیازمند دست‌گیری و راه‏نمایی اهل بیت علیهم السّلام هستیم و به تعبیر امام علی علیه السلام:

۰.ذَلِکَ القُرآنُ فَاستَنطِقُوهُ وَ لَن یَنطِقَ لَکُم. أُخبِرُکُم عَنهُ إِنَّ فِیهِ عِلمَ مَا مَضَی وَ عِلمَ مَا یَأتِی إِلَی یَومِ القِیَامَةِ وَ حُکمَ مَا بَینَکُم وَ بَیَانَ مَا أَصبَحتُم فِیهِ تَختَلِفُونَ. فَلَو سَأَلتُمُونِی عَنهُ لَعَلَّمتُکُم.۳

۰.این قرآن است، از آن بخواهید با شما سخن بگوید و هرگز با شما سخن نخواهد گفت. من از آن باخبرتان می‌کنم. علم گذشته و آینده تا روز قیامت در آن است و نیز حکم میان شما و بیان آنچه در آن اختلاف کرده‌اید. اگر از من در باره‌اش می‌پرسیدید، آگاهتان می‌کردم.

پیمودن این راه بلند، در گروی پیدایش عالمانی است که بر هر دو حوزه علمی مسلّط

1.. ر.ک: الکافی: ج۱ ص۶۲ ح۱.

2.. رسول خدا صلی الله علیه و الهفرمود: «کَلامُ اللّهِ جَدیدٌ غَضٌّ طَریٌّ؛ سخن خداوند، تازه و نو و با طراوت است». الطرف: ص۱۴۴؛ بحار الأنوار: ج۲۲ ص۴۷۷ ح۲۷.

3.. الکافی: ج۱ ص۶۰ ح۷.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36733
صفحه از 311
پرینت  ارسال به