231
تفسیر روایی جامع (۱)

درس چهاردهم

گام‏های پایانی

اهداف درس

آگاهی از شیوه‏های حلّ اختلاف درونیِ قرینه‏ها، به ویژه روایات تفسیری؛

شناخت نقش تفسیرهای پیشین و دست‏آوردهای بشری در فهم و تفسیر قرآن؛

توانایی نمایه‌سازی از آیات، و عصری‏سازی تفسیر روایی.

درآمد

در این درس، به مراحل پایانیِ روش «تفسیر روایی ـ اجتهادی» اشاره می‏کنیم. افزودن این مراحل، فرایند تفسیر روایی را طولانی می‏کند؛ امّا نتیجه آن را برای مفسّر قابل اطمینان می‌گردانَد. همچنین می‏تواند فرآورده تفسیر روایی را عصری کند و جان ببخشد.

در نخستین گام، مفسّر احتمال اختلاف و تعارض را بررسی می‏کند تا با رفع اختلاف‏های احتمالی میان روایات تفسیری و یا دیگر قرینه‏ها، زمینه را برای رسیدن به یک نتیجه مطمئن و برداشت یک‌پارچه فراهم آورد.

پس از آن، به تفسیرهای غیر روایی مراجعه می‏شود تا میان نتیجه به دست آمده از کاوش خود و نتایج مفسّران دیگر، گفت و گو بیندازد و رأی نهایی را از این میان اتّخاذ کند. این کار، گاه به تصحیح تفسیر او و گاه به تأیید برداشت و تقویت فهم تفسیریِ وی می‏انجامد.


تفسیر روایی جامع (۱)
230

شیوه پیشنهادی، بر این اصل استوار است که: همه گفتار و رفتار اهل بیت علیهم السّلام بازتابی از مفاهیم قرآنىِ جای گرفته در روح و جان آنان است.

 بنا بر شیوه پیشنهادی، برای گردآوری روایات تفسیری، گاه در دل تفسیر ترتیبی آیات، فرایند «تفسیر موضوعى ـ روایى» نیز انجام می‏گردد.

پرسش و پژوهش

۱. جایگاه روایات تفسیری را در فهم و تفسیر قرآن، تبیین کنید.

۲. بسنده کردن به روایات تفسیریِ گردآمده بر پایه شیوه کهن، چه نتیجه‏ای دارد؟

۳. چرا در شیوه جست و جوی متعارف، برخی از روایات تفسیری به دست نمی‏آید؟

۴. بر پایه شیوه ارائه شده، روایاتی ناظر به دو آیه دل‏خواه بیابید که در تفاسیر روایی موجود، دیده نمی‌شوند.

  • نام منبع :
    تفسیر روایی جامع (۱)
    سایر پدیدآورندگان :
    عبدالهادی مسعودی
    تعداد جلد :
    2
    ناشر :
    انتشارات دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1395
    نوبت چاپ :
    اول
تعداد بازدید : 36760
صفحه از 311
پرینت  ارسال به