این واژه قرآنی باشد. تنها با جست و جو در متون حدیثی میتوان به متن زیر در صحیفه سجّادیه دست یافت. امام سجّاد علیه السلام در حقّ فرشتگان الهی دعا کرده و در اواخر دعا که دسته دسته فرشتگان را یاد میکند، میگوید:
۰.... و الزَّبانیَةُ الَّذینَ إذا قیلَ لَهُم: (خُذُوهُ فَغُلُّوهُ * ثُمَّ الْجَحِیمَ صَلُّوهُ)،۱ ابتَدَروهُ سِراعاً وَ لَم یُنظِروهُ.۲
۰.و فرشتگانى که چون به آنان گفته شود: (او را بگیرید و به بندش کشید و به دوزخش بسپارید)، به سرعت و بىمهلت چنین کنند.
این دعا در توصیف «زبانیة» جملههاى فوق را آورده و معناى آن را تبیین نموده است. جالب توجّه آنکه امام سجّاد علیه السلام براى این کار، از دیگر آیات قرآن بهره گرفته و بدین ترتیب، تفسیر روایى به تفسیر قرآنی انجامیده است.
مبنای نظریِ شیوه نو
شیوه جدید بازیابیِ روایات تفسیری، این اندیشه را در پسزمینه خود دارد که اهل بیت علیهم السّلام، قرآن ناطق و مجسّم هستند و سخنان آنان، برگرفته از علم اعطاشده الهی و آموزههاى قرآنىِ تابیده به دل و جان آنها است. این نکته در سوره عنکبوت۳ نیز آمده و این واقعیت را نمایان میکند که قرآن و اهل بیت علیهم السّلام هر دو، بیانگر یک حقیقت هستند و حدیث راستین، همان را حکایت میکند که مراد قرآن است. به استناد حدیث ثقلین نیز عترت، همراه همیشگی و جدا ناشدنیِ قرآن هستند.
صرف نظر از ادلّه کلامى مسئله، اهل بیت علیهم السّلام خود به این نکته تصریح کردهاند که ما هر چه مىگوییم، مستند قرآنى دارد و برآمده از آن است. یک گزارش خواندنى در این باره